
Na kości mamuta badacze natrafili podczas wykopalisk związanych z budową drogi ekspresowej S17 w pobliżu Zamościa (Lubelskie) - podała GDDKiA. Zdaniem archeologa dr. Rafała Niedźwiadka podobne znaleziska należą do rzadkości.
Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału GDDKiA poinformował w czwartek, że badacze natrafili na kości mamuta na stanowisku archeologicznym w miejscowości Łabunie. Miejsce to zostało wytypowane do badań przez Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na etapie przygotowania dokumentacji dla inwestycji. Prace w terenie rozpoczęły się jesienią ub.r. a firma APB Thor prowadzi je na zlecenie GDDKiA.
"W trakcie badań archeolodzy znaleźli m.in. cios mamuta oraz fragment miednicy, który należał do mamuta lub słonia leśnego. Szczątki te zostały podjęte we współpracy z naukowcami z UMCS w Lublinie (z Instytutu Nauk o Ziemi i Środowisku oraz Instytutu Archeologii) i przekazane do dalszych badań" – stwierdził Minkiewicz.
"Potrzebne są dalsze badania, żeby ostatecznie ustalić przynależność gatunkową odkrytych kości" – powiedział PAP dr Rafał Niedźwiadek z Instytutu Archeologii UMCS, który uczestniczył w zabezpieczaniu szczątków.
Dr Niedźwiadek przyznał, że podobne znaleziska należą do rzadkości. "Szczątki pochodzą z plejstocenu. Odkrycia dokonano na stanowisku archeologicznym. W tym miejscu nie odnaleziono – jak dotąd - żadnych wyrobów z tego okresu wykonanych ludzką ręką. Należy nadal poszukiwać materialnych szczątków +autorów+ tego zajścia, czyli ludzi, którzy upolowali mamuta" – powiedział.
Dr Niedźwiadek powiedział, że znaleziska dokonano przed tygodniem, ale było utrzymywane w tajemnicy, żeby nie dopuścić ludzi niepowołanych. Szczątki będą teraz badane przez interdyscyplinarny zespół z udziałem pracowników Instytutu Archeologii UMCS i Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS.
Plejstocen był epoką w dziejach Ziemi, która trwała między 2,6 mln a 11,7 tys. lat temu. Popularnie nazywa się ją często epoką lodowcową. Mamuty zamieszkiwały północną Europę, Azję i Amerykę do końca ostatniej epoki lodowcowej. Polowali na nie ludzie, którzy wykorzystywali kły m.in. do budowy schronień. Wśród przyczyn wyginięcia tych trąbowców wymieniane są zmiany klimatyczne.
Dotychczas w Łabuniach – uzupełnił Minkiewicz – archeolodzy przebadali ok. 240 arów, na którym odnaleźli pozostałości osady średniowiecznej, udokumentowali i przebadali ok. 650 nieruchomych obiektów, które wstępnie datują na wczesne oraz późne średniowiecze.
"Archeolodzy odkryli pozostałości obiektów mieszkalnych wraz z towarzyszącymi im dołami posłupowymi i jamami gospodarczymi oraz dwie studnie z obudowami z drewnianych desek. Badania także pozwoliły odkryć kilkaset fragmentów naczyń ceramicznych, kawałki kości zwierzęcych, nieliczne narzędzia krzemienne, kościaną szpilę, szydło i kamienne żarno" – wymienił Minkiewicz.
W sumie na trzech odcinkach S17 na trasie Zamość Wschód-Hrebenne o łącznej długości ok. 50 km GDDKiA przewidziała 17 stanowisk archeologicznych o łącznej powierzchni ok. 25 hektarów. "Na części z nich prace już się zakończyły, a na pozostałych badania trwają lub wkrótce się rozpoczną. Stanowiska te zostały wytypowane na wcześniejszych etapach przygotowania inwestycji i nie powinny mieć wpływu na termin jej realizacji" – dodał Minkiewicz.
Droga ekspresowa S17 z Piask pod Lublinem do granicy z Ukrainą w Hrebennem będzie liczyć ok. 125 km. Cała trasa ma być gotowa do 2030 r. Większość odcinków zostanie udostępniona dla kierowców na przełomie 2027 i 2028 r. Ostatnie uruchomione będą fragmenty drogi między Łopiennikiem a Krasnymstawem oraz od węzła Zamość-Sitaniec do węzła Zamość-Wschód.(PAP)
pin/ aszw/