"Świadectwa pierwszych dni wojny" to tytuł organizowanego w środę przez Instytut Pileckiego oraz Muzeum Narodowe II Wojny Światowej w Nowym Orleanie webinarium, podczas którego zestawione zostaną dwa spojrzenia na wybuch II wojny światowej – europejskie i amerykańskie.
Będzie to druga część serii webinariów organizowanych wspólnie przez Instytut Pileckiego oraz Muzeum Narodowe II Wojny Światowej w Nowym Orleanie. Pierwsze - pod tytułem "Wyzwoliciele i wyzwoleni" - odbyło się 28 stycznia, dzień po 76. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau.
Uczestnicy środowej debaty będą zastanawiać się m.in. nad tym, "Co oznaczał wybuch wojny w Europie?", "Czym był dla społeczeństwa amerykańskiego atak na Pearl Harbour?" oraz "Jak opowiadać o początku wojny z dwóch tak różnych perspektyw?". Debata rozpocznie się o 18.
W panelu moderowanym przez dr. Roberta Citino (Muzeum Narodowe II Wojny Światowej w Nowym Orleanie) wezmą udział dr Wojciech Kozłowski (dyrektor Instytutu Pileckiego), Richard Frank (Muzeum Narodowe II Wojny Światowej w Nowym Orleanie), Roger Moorhouse (historyk i autor książek o II Wojnie Światowej).
Dyrektor Instytutu Pileckiego wskazał, że "w Polsce wszyscy wiemy, kiedy wojna wybuchła, dla Amerykanów wojna zaczyna się w grudniu 1941 roku". "Intencją tej dyskusji, obok pokazania, jak początek wojny jest pamiętany przez świadków, jest podkreślenie, jak odmienne doświadczenia wpływają na naszą pamięć o II wojnie światowej. Amerykanie naprawdę pamiętają ją inaczej, mimo że oczywiście mają świadomość, że zaczęła się ona w 1939 roku niemieckim atakiem na Polskę" - podkreślił.
Instytut Pileckiego planuje także zorganizowanie trzeciej debaty poświęconej "wojnom o pamięć". Jak zapowiedziano, "odbędzie się ona w maju, w okolicy rocznicy zakończenia II wojny światowej w Europie".
Środowe webinarium odbędzie się na platformie Zoom oraz będzie transmitowane na żywo na Facebooku Instytut Pileckiego.
Dyskusja będzie tłumaczona symultanicznie na język polski. Można zarejestrować się na nią za pomocą linku: https://bit.ly/3cZWVvA. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/ wj/