Droga Magdaleny Abakanowicz ku awangardowym dziełom podziwianym na całym świecie miała swój początek w jej fascynacji tkaniną artystyczną – uważa Marta Kowalewska, kuratorka wystawy „Metamorfizm”, którą można oglądać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa (CMW) w Łodzi.
Na wystawie zobaczyć można tkaniny Abakanowicz z kolekcji CMW, ale także dzieła wypożyczone z innych instytucji. Nie brakuje także słynnych "abakanów", pełnoprzestrzennych form, kształtowanych z miękkiej materii, stanowiących efekt szeregu eksperymentów i śmiałych decyzji artystycznych.
Kowalewska przypomniała, że zmarła w kwietniu tego roku Magdalena Abakanowicz to jedna z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych polskich artystek XX wieku i początku XXI wieku - doceniana zarówno w kraju jak i na świecie.
"Jej prace znajdują się w największych kolekcjach i muzeach sztuki współczesnej na całym świecie, ale także znajdują się w przestrzeniach publicznych w wielu krajach" - podkreśliła. Dzieła Abakanowicz są m.in. w kolekcjach Centrum Pompidou w Paryżu, Metropolitan Museum w Nowym Jorku i Museum of Modern Art w Kioto
Wszyscy kojarzą Magdalenę Abakanowicz z jej przestrzennymi pracami tzw. abakanami, oraz rzeźbiarskimi realizacjami. Organizatorzy łódzkiej wystawy chcieli zaś pokazać początki jej twórczości, drogę przemian, przełamywania granic i barier, i najbardziej awangardowe eksperymenty w jej sztuce.
"Pokażemy prace z lat 60. Tkaninę malowaną, jak również płaskie gobeliny, które już w swej formie, pomimo że jeszcze płaskie, są bardzo przestrzenne, bo tutaj artystka już myślała bryłą. Są także gobeliny strukturalne, gdzie widać nawarstwianie struktur, pękanie powierzchni tkanin oraz pełnoprzestrzenne formy - abakany, z których artystka jest najbardziej znana" - opowiadała kuratorka wystawy.
Dzięki tkaninie artystycznej Magdalena Abakanowicz zyskała międzynarodowe uznanie. Sprawiło to Międzynarodowe Biennale Tkaniny w Lozannie. W 1962 r. krytycy i cały świat artystyczny zwrócił uwagę na niezwykłą tkaninę, którą tam pokazała - sześciometrową "Kompozycję białych form", którą obecnie można zobaczyć na łódzkiej wystawie.
"Później na kolejnych edycjach lozańskiego Biennale jej tkaniny były coraz odważniejsze i przekraczały kolejne granice, aż po oderwanie się od ściany i pozbawienie tkaniny funkcji dekoracyjnej i reprezentacyjnej" - powiedziała Kowalewska.
Na ekspozycji pokazano 12 prac Abakanowicz znajdujących się w kolekcji łódzkiego Muzeum, ale także dzieła m.in. z Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Galerii Starmach i kolekcji Jana Kosmowskiego.
Pierwsza część wystawy w CMW potrwa do 1 kwietnia przyszłego roku. Jej kontynuacją od 26 kwietnia 2018 r. będzie prezentacja dzieł artystki do tej pory w Polsce niepokazywanych, które trafią do Łodzi dzięki współpracy ze szwajcarską Fundacją Toms & Pauli. Fundacja przechowuje dokumenty i dzieła sztuki związane z historią Biennale w Lozannie.
Integralnym elementem ekspozycji będzie pokaz filmu, zrealizowanego przez Kazimierza Muchę z muzyką Bogusława Schäffera, nagranego w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. W filmie wykorzystano zapis instalacji plenerowej Magdaleny Abakanowicz, zrealizowanej w Łebie w 1968 r. (PAP)
szu/ pat/