Projekty multimedialne, gwasze, asamblaże, których tematem jest uroda egzotycznych krajów i mit dalekich podróży, prezentowane są od soboty na wystawie "Egzotyczne?" w Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie.
"Ważny jest ten znak zapytania w tytule wystawy. Przymiotnik +egzotyczne+ wzbudza bowiem przeważnie pozytywne odczucia — kojarzy się z czymś niezwykłym, rzadko spotykanym, rodzi nadzieję na ekscytującą podróż, przygodę. A my pokazujemy właśnie prace inspirowane egzotyką, turystycznymi rajami, miejscami, gdzie można spędzić piękne wakacje. Jednak sposób, w jaki artyści traktują ten temat prowadzi ku innej rzeczywistości - biednej, smutnej, której uroda ma niewiele wspólnego z wyobrażeniami o egzotycznych krajach, plażach nad szmaragdowym oceanem i gajach palmowych" - opisywała ekspozycję w rozmowie z PAP Magda Kardasz, kuratorka wystawy.
Na wystawie - zrealizowanej - jak zaznaczają organizatorzy - z myślą o wakacyjnych turystach oraz mieszkańcach Warszawy, którzy wolą mentalne zwiedzanie egzotycznych zakątków świata, bez opuszczania własnego fotela i miasta, prezentowane są prace sześciu artystów: Tomka Kopcewicza i Michała Szlagi, Karoliny Mełnickiej, Daniela Rumiancewa, Aleksa Urso, Rafała Żarskiego.
Kuratorka zwraca uwagę na ciekawy projekt Daniela Rumiancewa pt. "Wyprawa do drugiego pokoju", który, mówi właśnie o podróżowaniu bez podróżowania, o neurotycznej osobowości człowieka, który woli się nie ruszać z domu, natomiast funduje sobie filmowe podróże. Artysta przeistacza się w podróżnika, zdobywcę nowych terytoriów, triumfatora.
Rumiancew wyświetla reprodukcje zdjęć z "National Geographic" w prywatnym mieszkaniu i umieszcza siebie w roli ich bohatera. Tęsknota za wyprawami w świat, egzotycznymi podróżami skonfrontowana jest z trudnością opuszczenia własnego mieszkania, jedynego miejsca, w którym artysta czuje się bezpiecznie. Artysta ten projekt rozbudowuje, dorabia nowe scenki. To wszystko sprawia wrażenie jakby uczestniczył on osobiście w tych wyprawach do dalekich krajów, tyle że jest to podróż na niby. Praca ta jest też próbą rozbicia ułudy tworzonej przez świat folderów turystycznych.
Warto też - zdaniem Kardasz - zwrócić uwagę na projekt dwóch artystów z Gdańska Tomka Kopcewicza i malarza Michała Szlagi; jest to fragment ich pracy "Odyseja", która była eksponowana w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.
Michał Szlaga i Tomasz Kopcewicz w 2014 roku postanowili wyruszyć na jachcie w trzytygodniowy morski rejs. Przepłynęli od Hiszpanii po wybrzeże Maroka. Podróż dokumentują zdjęciami, filmami, gwaszami. Te ich swoiste "dzienniki podróży" też są formą dyskusji na temat egzotycznych miejsc, które kuszą urodą i zarazem przerażają mizerną ekonomią, niedostatkiem, ubóstwem.
Z kolei wideoart Karoliny Mełnickiej "Windows of Heaven" przedstawia wędrówkę artystki po plaży Blue Lagoon Beach na Bali w Indonezji oraz po przestrzeni stworzonej na jej podobieństwo: w Tropical Islands – sztucznej wyspie, utworzonej w parku rozrywki na terenie Niemiec, w miejscowości Kraunick. Muzyka towarzysząca tej wędrówce to dźwięki systemu operacyjnego Microsoft Windows. Film jest opowieścią o starciu natury i kultury; przedstawia parki rozrywki jako metaforę współczesnego świata, w którym coraz trudniej oddzielić ułudę od autentyzmu, od rzeczywistości.
"Ale pomimo tych sztuczności, jakie demaskują artyści w swych pracach, wciąż tęsknimy za rajskimi wakacjami na rajskich wyspach" - mówi Kardasz.
Wystawa "Egzotyczne?", której kuratorką jest Magda Kardasz, a współpracę kuratorską zapewniła Karolina Bielawska, będzie czynna od 4 lipca do 30 sierpnia w Miejscu Projektów Zachęty przy ul. Gałczyńskiego 3. (PAP)
abe/ pz/