Dzieciństwo to jeden z najczęściej pojawiających się w twórczości Tadeusza Kantora motywów. Jak artysta wykorzystywał ten temat będzie można się dowiedzieć odwiedzając wystawę w krakowskiej Cricotece.
Placówka otworzy ekspozycję 6 kwietnia, czyli w dniu setnych urodzin autora „Umarłej klasy". Będzie to druga z czterech części wystawy poświęconej twórczości Tadeusza Kantora.
Pierwszą odsłonę - „Kolekcję" - pokazującą stworzony przez artystę zbiór Cricoteki, zwiedzający mogli oglądać w ostatnich miesiącach. Teraz w miejscu większości obiektów z „Kolekcji" znajdą się nowe - będą to rekwizyty, szkice oraz fotografie, które odwołują się do widowisk artysty, nawiązujących do motywu dzieciństwa - jednego z najważniejszych w twórczości Kantora.
"Wybrane rekwizyty ze spektakli symbolicznie przywołują postacie, sceny, zdarzenia, te prawdziwe i te fikcyjne, z czasów dzieciństwa artysty. Ukazują wciąż fascynujące i nieograniczone imaginarium pamięci zawarte w twórczości założyciela Teatru Cricot 2" - powiedziała dyrektor Cricoteki Natalia Zarzecka.
Wędrówkę po wystawie rozpoczynają obiekty Koń i Wózeczek-drezynka ze spektaklu „Niech sczezną artyści", uznane przez artystę za autonomiczne dzieła sztuki. Kolejne ddwołania do dzieciństwa artysty publiczność znajdzie m.in. w obiekcie "Klasa szkolna" i w przestrzeni scenicznej "Umarłej klasy" (Teatr Śmierci).
Na wystawie znajduje się też przestrzeń sceniczna pokoju dzieciństwa ze spektaklu „Wielopole, Wielopole". Pośród obiektów w pokoju są szafy, które odgrywały istotną rolę na scenie Kantora. W przedstawieniu „W małym dworku" szafa - jak pisał sam Kantor - „stała się jedyną przestrzenią sceniczną. Czyli całym światem. (…)."
Spektakle "Cyrk" (początki Teatru Cricot 2, 1956) oraz "Wariat i zakonnica" (Teatr Zero, 1963) zwiedzający zobaczą zilustrowane fotografiami autorstwa Aleksandra Wasilewicza.
Na nowej odsłonie wystawy poświęconej Kantorowi pozostanie niewielka część obiektów z pierwszej części ekspozycji. Będą to m.in.: makieta z „Powrotu Odysa" (Podziemny Teatr Niezależny), obiekt "Kąpiąca się" (Teatr happeningowy) i przestrzeń sceniczna „Umarłej klasy" (Teatr Śmierci).
„Zachęcamy do zwiedzania wystawy poprzez samodzielne odkrywanie nieoczywistych związków dzieciństwa Kantora z jego twórczością reprezentowaną przez obiekty na wystawie. Sztuka artysty przepełniona jest symbolami i wspomnieniami, prowadzi ona nieustanną grę z pamięcią autora, a także z samym widzem zmuszając go do obycia fascynującej podróży w przeszłość" - zauważyła Zarzecka.
Wystawa potrwa do 10 stycznia 2016 r. Tematem kolejnej, trzeciej odsłony, pokazywanej minimum do końca 2016 r., będą manekiny i kukły z przedstawień Teatru Cricot 2. Czwartą część - „Rzeźby" - ekspozycji Cricoteka udostępni w 2017 r.
bko/ ls/