Kultura i sztuka po 1989 roku

24.10.2015 aktualizacja 19.07.2016

Normandzkie krajobrazy francuskich impresjonistów na wystawie w Poznaniu

Normandzkie wybrzeże i krajobraz XIX-wiecznej Francji to jedne z tematów, które stały się inspiracją dla dzieł m.in. Moneta i Renoira, których obrazy od soboty można oglądać w Poznaniu. Wystawa składa się z 80 prac i dokumentuje początki francuskiego impresjonizmu.

Ekspozycja "Malarze Normandii. Delacroix, Courbet, Renoir, Monet i inni", którą do połowy lutego można będzie zwiedzać w poznańskim Centrum Kultury Zamek, pochodzi ze zbiorów kolekcji stworzonej w 1992 r. przez Radę Regionu Dolnej Normandii (Conseil Regional de Basse-Normandie). Miejscem jej stałej prezentacji jest Abbaye aux Dames w Caen we Francji. W Poznaniu, udało się ją zorganizować dzięki zaangażowaniu Ambasady Francji w Polsce.

„Kolekcja prezentuje jedyne w swoim rodzaju oryginalne pejzaże francuskie, które można było spotykać na tamtych terenach w czasach narodzin impresjonizmu” – podkreślił w rozmowie z PAP dyrektor kolekcji Alain Tapié.

„Często uczy się nas, że impresjonizm powstał w 1874 roku w Paryżu w atelier fotograficznym wielkiego mistrza Nadara. Jednak, gdy przyjrzymy się tej kolekcji zobaczymy, że impresjonizm narodził się w Normandii na początku XIX wieku, i że wielkie arcydzieła tego nurtu tworzone były już długo przed tą oficjalna datą” – dodał.

Wystawę otwiera obraz zatytułowany „Wędkarze na brzegu morza” Eugene'a Boudina, malarza, który nazywany był „mistrzem Claude’a Moneta”. Oglądać można także m.in. prace Charlesa Daubign’ego, Raoula Dufy'ego, Alberta Marqueta i Alberta Lebourga, a także dwa dzieła samego Moneta – „Étretat” oraz „Widok Étretat”.

Jak podkreślił Tapié wystawa pokazuje, że talent, geniusz artystyczny „nie jest wyłącznym przymiotem uznanych malarzy, ale może też być czymś o charakterze zbiorowym”.

„To, co stanowi tak naprawdę o wartości tych obrazów, to nie każde z tych dzieł osobno, ale postrzeganie ich jako relacji, jako kolekcji samych niezwykłych arcydzieł” – mówił.

Jak tłumaczył dyrektor wystawy prace francuskich malarzy opierały się w większości na operowaniu jasnymi barwami, na jasnych podłożach. Artystom zależało też na tym, aby nie tyle mieszać ze sobą kolory, co je zestawiać, i dzięki temu tworzyć głębię oraz pewien dystans.

„Takie podejście miało nie tylko nie tworzyć specjalnego kontrastu, różnicy pomiędzy kreską, pociągnięciem pędzla a tłem, ale i czynić ze światła główny element malowanego obrazu. Artyści chcieli też swoimi dziełami wytworzyć wrażenie, że w zależności od danej chwili jesteśmy świadkiem radosnych momentów, bądź melancholijnych nastrojów” - tłumaczył.

„Dla nas te prace to impresja, czyli wrażenie. Dla tamtych artystów była to jednak twórcza ekspresja i można by nawet powiedzieć, że te dzieła są właśnie wyrazem +ekspresjonizmu w Normandii+” – dodał.

Tapié zaznaczył, że kolekcja przedstawia taką Francję, Normandię, której już coraz mniej pozostało. „Mimo, że wiele z tych krajobrazów pozostało jeszcze takimi, jakie były w czasach wielkich mistrzów – mówił - jednocześnie bardzo wiele zostało przekształconych za sprawą procesów przemysłowych i urbanizacyjnych”.

„Wartością tej kolekcji jest też to, że potrafi ona zachęcić i artystów, i zwykłych ludzi do kontaktu i obcowania z tą nietkniętą, dziką, żywą naturą” – tłumaczył Tapié.

Kolekcja prezentowana była wcześniej w wielu miejscach w Europie. Dzieła sztuki wystawiano między innymi we Francji, Austrii i Stanach Zjednoczonych, a także w galeriach narodowych Estonii, Łotwy, Ukrainy i Białorusi.

Wystawie towarzyszyć będzie rozbudowany program edukacyjny, przeznaczony zarówno dla indywidualnych odbiorców, jak i zorganizowanych grup szkolnych. (PAP)

ajw/ par/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL