Namalowany farbami olejnymi na grubej tekturze obraz „Orka” Jana Chwieruta zaprezentowało bielskie Muzeum Historyczne. To pierwsze dzieło w cyklu, który przybliży twórców zrzeszonych w miejscowym oddziale Związku Polskich Artystów Plastyków.
„Obraz prezentowany jest w ramach projektu +Złap kontakt ze sztuką – wypatrzone w magazynie+. W br. w całości będzie on poświęcony jubileuszowi 75-lecia obecności w Bielsku-Białej Związku Polskich Artystów Plastyków. Dzieło Chwieruta zostało zaprezentowane jako pierwsze. Zobaczyć je można do 5 kwietnia br.” – podkreśliła Teresa Dudek-Bujarek z bielskiego muzeum.
Jej zdaniem, w twórczości Chwieruta odnaleźć można wiele obrazów o charakterze symbolicznym lub rodzajowym. „Tego typu pracą jest prezentowana +Orka+. Posiada rozbudowaną narrację z symboliczno-metaforycznymi akcentami. Ten sposób ujęcia tematu nawiązuje do obecnych w malarstwie polskim – jeszcze w 20-leciu międzywojennym i bezpośrednio po zakończeniu II wojny – fascynacji artystycznych wsią oraz inspiracji płynących z zainteresowania artystów trudami pracy na roli. Jest to szczególnie widoczne w kontekście piękna krajobrazu, jako wyrazu głęboko polskich, patriotycznych postaw” – wskazała Dudek-Bujarek.
Jan Chwierut urodził się w 1901 r. w Sporyszu koło Żywca. W 1926 r. ukończył krakowską ASP, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Ignacego Pieńkowskiego i Wojciecha Weissa. Zgodnie z rodzinną tradycją odbył też studia pedagogiczne.
„Twórczość artystyczna oraz nauczanie stały się jego życiowymi pasjami. W 1932 r. osiadł w Bielsku, w którym mieszkał do 1950 r., wyłączając okres okupacji niemieckiej, kiedy to przebywał głównie w Krakowie, w którym spędził też ostatnie 23 lata życia” – podała Dudek-Bujarek.
W artystycznym dorobku Chwieruta odnaleźć można prace malarskie wykonane farbami olejnymi na płótnie lub tekturowym podłożu, akwarele, pastele, rysunki tuszem i węglem oraz drzeworyty.
„Ich tematyka jest dość zróżnicowana. Artysta nie stronił od martwych natur, kompozycji kwiatowych i z owocami oraz portretów. Wiele realizacji to pejzaże obrazujące beskidzkie wzniesienia w całorocznym anturażu, czasem dopełnione wizerunkami drewnianych kościółków i kaplic. Odrębne miejsce zajmują plenery miejskie, dotykające charakterystycznych elementów urbanistyki i industrialnej zabudowy Bielska lub historycznego, staromiejskiego Krakowa” – wskazała Dudek-Bujarek.
Muzeum w poprzednich latach w ramach projektu „Złap kontakt ze sztuką – wypatrzone w magazynie” prezentowało m.in. graficzne impresje Leona Wyczółkowskiego, rzeźbę Konstantego Laszczki oraz drzeworyty Władysława Skoczylasa.
Zamek, który jest siedzibą Muzeum Historycznego, został wzniesiony przypuszczalnie przez księcia cieszyńskiego Przemysława I Noszaka, żyjącego na przełomie XIV i XV w. W XV i XVI w. nastąpiła jego rozbudowa. Na przestrzeni wieków należał do wielu rodzin. W 1752 r. zamek nabył Aleksander Sułkowski, który dwa lata później otrzymał tytuł książęcy w Bielsku. Zamek pozostał własnością tego rodu do 1945 r. Ostatnim jego właścicielem był Aleksander Ludwik Sułkowski, który zmarł w 1956 r. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ dki/