Dwie prace Magdaleny Abakanowicz, rzeźbiarki zaliczanej do ścisłej czołówki artystów XX wieku, pokazywane są na wystawie „Prace na Papierze: Sztuka Współczesna” w warszawskim salonie DESY Unicum.
"Na wystawie zwracają uwagę dwie prace Magdaleny Abakanowicz: dość duży abstrakcyjny, przedstawiający wirującą spiralę, rysunek tuszem i węglem, bez tytułu z 1981 r., oraz rysunek pt. +Patrzący+, będący figuratywnym przedstawieniem postaci, zapewne odnoszący się do realizacji rzeźbiarskiej. Obie prace otwierają też ofertę najbliższej aukcji DESA Unicum" - powiedziała PAP Agata Szkup, ekspert rynku sztuki.
Jak zaznaczyła Szkup rysunki te stanowią ważną część dorobku artystki. "Jak wiemy - mówiła ekspertka - jeden z nich pochodzi z 1981 r., a właśnie lata 80. były szczytowym okresem twórczości Abakanowicz; jej dzieła zostały docenione przez krytyków na całym świecie, artystka wykonywała duże zamówienia, jej prace trafiały do największych kolekcji sztuki współczesnej zagranicą, m.in. do MoMA w Nowym Jorku, Centre Pompidou w Paryżu czy w Tate Modern w Londynie".
"Rysunki są atrakcyjne również z tego powodu, że nie są jeszcze bardzo drogie; estymacja pracy z 1981 r. to 13-18 tys. zł, natomiast estymacja niewielkiej akwareli +Patrzący+ wynosi 8-11 tys. zł. Rzeźby artystki osiągają ceny powyżej miliona złotych, a jej prace na papierze są wciąż dostępne za stosunkowo niskie ceny na rynku sztuki. Ale ich wartość będzie rosła jak np. stało się to z pracami na papierze Aliny Szapocznikow, które są wyceniane np. na 50 tys. euro" - zaznaczyła ekspertka.
Magdalena Abakanowicz zaliczana jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku. Zdobyła rozgłos na początku swojej twórczości, w latach 60., tworząc serię słynnych abakanów, które ujawniły nowatorskie podejście do tkaniny i - według krytyków sztuki - zmieniły bieg rozwoju współczesnej rzeźby. W ubiegłym roku w Domu Aukcyjnym DESA Unicum odbyła się wystawa i aukcja poświęcona wyłącznie twórczości Abakanowicz. Obrót na aukcji wyniósł ponad 4,5 miliony złotych.
"Dość często, właśnie na papierze artystka testowała nowe pomysły oraz konkretne projekty. Prace te były bezpośrednio związane z działalnością rzeźbiarską Abakanowicz" - dodała Agata Szkup.
Rysunki powstawały również dlatego, że artystom często brakowało możliwości i środków na to, aby pracować na płótnie. Szczególnie wpłynął na to czas wojny i okupacji. Tak było w przypadku m.in. Władysława Strzemińskiego, pioniera polskiej awangardy. "Zrealizowane przez niego prace na papierze pozwalają spojrzeć na Strzemińskiego jako artystę wszechstronnego, który do perfekcji opanował ekspresję małoformatową. Szczególnie trudnym okresem w życiu artysty i jego żony, Katarzyny Kobro, była ucieczka na Kresy. W latach 1939 - 1940 rodzina mieszkała w Wilejce na Białorusi, w prymitywnej, niewielkich rozmiarów izdebce. Prawdopodobnie w - tym pokoiku powstała praca, którą będzie można oglądać na wystawie, a także wylicytować podczas najbliższej aukcji" - zaznaczono w katalogu wystawy. Dzieło było pokazywane na ekspozycji „Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński” w warszawskiej Zachęcie. Od października do stycznia tego roku twórczości czołowych awangardzistów poświęcona była również wystawa w prestiżowym Centre Pompidou w Paryżu.
Na wystawie są także prezentowane prace takich klasyków polskiej sztuki współczesnej, jak m.in. Jerzego Nowosielskiego, Henryka Stażewskiego, Wojciecha Fangora, Romana Opałki, Ryszarda Winiarskiego, Erny Rosenstein czy Tadeusza Kantora.
Wystawa "Prace na Papierze: Sztuka Współczesna:" trwa do dnia aukcji 21 lutego w Domu Aukcyjnym DESA Unicum.
autorka: Anna Bernat
abe/aszw