Powstałe na przestrzeni ostatnich 30 lat prace Mirosława Bałki będzie można oglądać od piątku na wystawie w Muzeum Sztuki w Łodzi. Zdaniem organizatorów, to pierwszy w Polsce tak obszerny pokaz dzieł artysty.
Wystawa "Mirosław Bałka: Nerw. Konstrukcja" stanowi prezentację prac powstałych na w ciągu ponad trzech dekad - od szkolnych rysunków po współczesne realizacje stworzone specjalnie na ekspozycję. Jak zaznaczyła kuratorka Kasia Redzisz, są wśród nich figury z lat 80., prace wykonane ze znalezionych przedmiotów oraz zdyscyplinowane formalnie rzeźby charakterystyczne dla późniejszej twórczości artysty.
Ekspozycję uzupełnia obszerny wybór prac na papierze – rysunków, szkiców do rzeźb, prywatnych notatek. Wiele z prezentowanych obiektów – zwłaszcza mniejsze rzeźby i prace nawiązujące do bliskiej artyście przestrzeni (dom, galeria, pracownia), a także rysunki - ma osobisty charakter. Liczne prace publiczność będzie miała okazję obejrzeć po raz pierwszy.
Jak wyjaśniła kuratorka, tytułowy "nerw" wskazuje na sferę emocji, doznań i zmysłów. Definiuje też wystawę jako próbę przekazania istotnych informacji o praktyce artysty.
Zwiedzający mają możliwość zaobserwowania wątków przewijających się w twórczości Bałki od jej początków i trwających do chwili obecnej.
Prezentacja pokazuje m.in. moment przejścia Bałki od rzeźby figuralnej do zredukowanych, abstrakcyjnych form, ujawnia symbolikę ich wymiarów i proporcji, a także używanych przez artystę materiałów, takich jak drewno, beton, gips oraz - istotnych dla metaforycznego znaczenia prac - sól, mydło i popiół.
W wybranych przez organizatorów pracach można dostrzec motywy czerpane z dwudziestowiecznej literatury, klasycznej mitologii, religii czy historii. Artysta koncentruje się na wybranych tematach; to m.in. ciało, śmierć, pożądanie, miejsce, pamięć.
Sztuka Bałki – co akcentują organizatorzy w materiałach promocyjnych wystawy - w centrum uwagi umieszcza człowieka i jego odczuwanie świata. Od lat 80. powraca w niej temat ciała, jego fizycznej i symbolicznej obecności: fizjologii, kruchości, śladów. Prace na wystawie łączy refleksja o ludzkiej naturze, drzemiących w niej instynktach, przemijaniu i pamięci. Jednocześnie odczytać w nich można dyskretną afirmację codziennej rzeczywistości.
Wystawie, która potrwa do marca przyszłego roku, towarzyszyć będą wykłady i warsztaty – także dla dzieci.
Mirosław Bałka (ur. 1958) to rzeźbiarz, autor rysunków i wideo. W 1985 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Na studiach - wraz z Mirosławem Filonikiem i Markiem Kijewskim – założył grupę Świadomość Neue Bieremiennost, której wystawy często miały charakter efemerycznych akcji. Bałka zrealizował też kilkadziesiąt wystaw indywidualnych w ośrodkach na całym świecie.
Na zaproszenie Tate Modern w ramach prestiżowej "The Unilever Series" Bałka zrealizował w 2009 r. monumentalną rzeźbę "How It Is" w Hali Turbin. Jest też autorem rzeźb w przestrzeni publicznej, m.in. pomnika ofiar katastrofy promu "Estonia" (Sztokholm, 1998) i pracy "Auschwitzwieliczka" (Kraków, 2009).
Od lat 90. artysta tworzy wideo, które prezentuje niczym obiekty – nadaje im przestrzenną jakość, wyświetlając obraz na podłodze lub ekranach utworzonych przez stalowe ramy wypełnione solą. Filmy wideo w latach 2011-14 były przedmiotem retrospektywnej wystawy "Fragment" prezentowanej w CSW w Warszawie, Akademie der Kunste, Berlin, Centrum Sztuki Współczesnej w Moskwie oraz Arnhem Museum.
Prace artysty znajdują się w kolekcjach m.in.: Tate Modern (Londyn), MoMA (Nowy Jork), MoCA (Los Angeles), MoMA (San Francisco), Hirshhorn Museum (Waszyngton), The National Museum of Art (Osaka), Israel Museum (Jerozolima), Muzeum Sztuki w Łodzi, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta i MSN (Warszawa).
Bałka jest laureatem stypendium Miesa van der Rohe (1992) i członkiem Akademie Der Kunste w Berlinie (od 2011). Od 2011 r. prowadzi Pracownię Działań Przestrzennych na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. (PAP)
agm/ gma/