Konfrontacja rzeźb Katarzyny Kobro z praktykami choreograficzno-tanecznymi pierwszej połowy XX w. jest treścią wystawy "Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności", która od piątku prezentowana jest w Muzeum Sztuki w Łodzi. To pierwsze z cyklu wydarzeń zaplanowanych w Muzeum w ramach obchodów Stulecia Awangardy w Polsce.
Ekspozycja, dla której inspiracją była praktyka oraz teoria rzeźbiarska artystki awangardy Katarzyny Kobro jest projektem interdyscyplinarnym. Jak poinformowała PAP rzeczniczka Muzeum Katarzyna Szklarek, obok wystawy konfrontującej rzeźby Kobro z materiałami wizualnymi obrazującymi praktyki taneczne, choreograficzne i teatralne pierwszej połowy XX wieku, do połowy lutego zaplanowano liczne związane z ekspozycją performance, warsztaty oraz konferencję naukową "Jak myśli ciało? Cielesno-ruchowe praktyki doby modernizmu" realizowaną we współpracy z Katedrą Dramatu i Teatru Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego.
"Główna narracja wystawy przybliża eksperymenty taneczne i choreograficzne poprzez archiwalne filmy i fotografie. Ekspozycja nie ma jednak wyłącznie charakteru archiwalnego. Projekt wystawienniczy został zaaranżowany we współpracy ze scenografką pracującą dla oper i teatrów dramatycznych Karoliną Fandrejewską. Zamiast architektury zaproponowana jest scenografia twórczo czerpiąca z archiwalnego materiału, która posłuży za inspirację działań performatywnych, takich artystów jak Tomasz Bazan, Marysia Zimpel, Noa Eshkol Chamber Dance Group, Noa Shadur" - wyjaśniła kuratorka wystawy Katarzyna Słoboda.
Według realizatorów wystawy, pytania o ruch i jego relacje w przestrzeni, które zadawała w swoich teoretycznych tekstach i pracach rzeźbiarskich Kobro, pojawiły się w określonym kontekście; tworzył go taniec modernistyczny oraz charakterystyczny dla ówczesnej epoki sposób postrzegania ludzkiego ciała. Przypominają oni, że pierwsza połowa XX wieku to czas zerwania z rygorem baletowych układów i wprowadzania swobody ekspresji w tańcu, okres działania największych "reformatorek" tańca, takich jak Loie Fuller czy Isadora Duncan.
Jednocześnie był to też moment "emancypacji" kobiecego ciała – wyzwolenia go z kulturowych i społecznych schematów, a także badań nad anatomicznymi uwarunkowaniami ruchu i możliwościami udoskonalenia go; w swoich pracach temat racjonalizacji ruchu w życiu codziennym podejmowała również Kobro.
Wystawa została zorganizowana w ramach obchodów Stulecia Awangardy w Polsce odbywających się pod honorowym patronatem prezydenta Andrzeja Dudy.
To pierwsza z pięciu ekspozycji poświęconych historii awangardy, które Muzeum Sztuki - posiadające jedną z najstarszych na świecie kolekcji europejskiej sztuki awangardowej - zamierza zrealizować w roku jubileuszowym w swoich siedzibach w Łodzi. Na marzec przyszłego roku łódzcy muzealnicy zaplanowali także monograficzną wystawę twórczości Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego w Museo Reina Sofia w Madrycie; będzie to pierwsza prezentacja dorobku wybitnych polskich awangardzistów w muzeum tej rangi. (PAP)
agm/ agz/