Twórczości jednej z najważniejszych osobowości międzynarodowej awangardy Enrica Prampoliniego oraz jej relacjom z polskimi twórcami nowej sztuki poświęcona została najnowsza, dostępna od piątku, wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi.
"To pierwsza wystawa, która zestawia ze sobą włoski futuryzm i teatr awangardowy z teatrem polskim, czyli projektami scenicznymi artystów grupy Blok, Andrzeja Pronaszki, a także Tadeusza Gronowskiego i Władysława Daszewskiego. To także pierwsza tak rozbudowana wystawa Prampoliniego od 1992 roku" - podkreślił kurator Przemysław Strożek.
Enrico Prampolini to – według ekspertów - jedna z najważniejszych osobowości artystycznych międzynarodowej awangardy. W jego twórczości odnaleźć można wpływ niemal wszystkich prądów nowej sztuki I połowy XX wieku - od futuryzmu, który współtworzył wraz z ugrupowaniem Filippa Tommasa Marinettiego - przez dadaizm, konstruktywizm i surrealizm, aż po udział w kręgu paryskich abstrakcjonistów - Cercle et Carre.
Włoski artysta był nie tylko malarzem i rzeźbiarzem, lecz również scenotechnikiem, choreografem, architektem, grafikiem; tworzył reklamy, plakaty, fotomontaże, wielkie murale, oprawy plastyczne do kilku filmów. Był organizatorem życia artystycznego w Paryżu, Pradze i Rzymie, a także kuratorem ostatniej międzynarodowej wystawy scenotechniki awangardowej na VI Triennale w Mediolanie w 1936 roku.
Prampolini postulował, aby pojęcia "scenografia" i "dekoracja teatralna" zastąpić określeniem "scenotechnika" – sugerując tym samym, że zagadnienie aranżacji sceny bliższe jest architekturze niż malarstwu, a dekoracje malowane powinny być zastępowane konstrukcjami przestrzennymi.
Łódzkie Muzeum prezentuje całe bogactwo twórczości Prampoliniego - to pierwsza tak obszerna wystawa monograficzna futurysty poza Włochami, zawierająca wiele prac wcześniej nie wystawianych.
Po raz pierwszy w historii na jednej ekspozycji projekty włoskiego futuryzmu zostały zestawione z polską awangardą, m.in. pracami twórców z kręgu Zwrotnicy, Bloku i Praesensu. To przypomnienie, że polska scenotechnika awangardowa lat 20. i 30. XX w., nie była zjawiskiem izolowanym, lecz częścią międzynarodowych zmian rewolucjonizujących sztukę teatralną.
Sztuka Enrica Prampoliniego jest obecna w zbiorach łódzkiego Muzeum już od roku 1930 – namówiony wówczas przez Jana Brzękowskiego artysta ofiarował swój obraz "Tarantella" do kolekcji sztuki współczesnej tworzonej przez grupę a.r.
Analizujący ten obraz krytycy dostrzegają w nim reprezentację trzech okresów twórczości włoskiego futurysty: dynamizmu w malarstwie lat 10., teatru mechanicznego lat 20. oraz późniejszych idei postpuryzmu i abstrakcjonizmu lat 30.
Wystawa "Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy", która w Muzeum Sztuki dostępna będzie do 9 października, zorganizowana została w ramach obchodów stulecia awangardy w Polsce. (PAP)
agm/ agz/