Dzięki Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej Królestwo Polskie stało się jednym z najbardziej rozwiniętych przemysłowo obszarów całej Rosji – powiedziała Beata Młynarska, kuratorka wystawy „170 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej”. Ekspozycję w Muezum Kolejnictwa w Warszawie można zwiedzać od 30 października.
„Wystawa dostarcza informacji nie tylko o samej Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, lecz również pokazuje, jak ogromny i rozległy wpływ miało jej powstanie na wszystkie dziedziny życia społecznego, obyczajowego i gospodarczego naszego – nieistniejącego w owym czasie na mapie Europy – kraju” - powiedział otwierając ekspozycję Cezary Karpiński, p.o. Dyrektora Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
„Dzięki Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej Królestwo Polskie stało się jednym z najbardziej rozwiniętych przemysłowo obszarów całej Rosji. Wzdłuż trasy rozkwitały gospodarczo miasta, a na ziemiach polskich zaczęły się również rozwijać zawody techniczne” - powiedziała Beata Młynarska, kuratorka wystawy.
Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, której pierwszy odcinek z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego oficjalnie otwarto 14 czerwca 1845 r., była pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego – i drugą w Imperium Rosyjskim - a jednocześnie najdłuższą jednorazowo budowaną linią kolejową w Europie. Łączyła Warszawę z granicą zaboru austriackiego (Galicją).
Na wystawie zaprezentowano muzealia ze zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie związane bezpośrednio z Koleją Warszawsko-Wiedeńską. Zwiedzający mogą m.in. obejrzeć mundur kolejarza z drugie połowy XIX wieku oraz oryginalną akcję z 1839 roku, która została wyemitowana zanim jeszcze rozpoczęła się budowa linii kolejowej. Ekspozycja składa się głównie z plansz informacyjnych, na których – poza szczegółowymi opisami historycznymi – zamieszczono reprodukcje dokumentów, map, grafik i fotografii. Sporo uwagi poświęcono też postaciom, które były związane z budową tej linii kolejowej.
Budowa Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej miała również istotny wymiar patriotyczny. „Twórcom linii kolejowej zależało nie tylko na rozwoju kraju, ale również na tym, by jednoczyć Polaków przez realizację różnych przedsięwzięć gospodarczych. I to im się udało” - powiedziała Młynarska.
„Dzięki +Wiedence+ wzmocniła się tożsamość narodowa, ponieważ przy jej budowie pracowali polscy inżynierowie i projektanci, a także cała rzesza bezimiennych urzędników, służb budowlanych i robotników” - zauważył Karpiński.
W rozmowie z PAP dyrektor Cezary Karpiński zauważył również, że zainteresowanie historią kolejnictwa przeżywa dziś rozkwit. „Historia kolejnictwa nie jest już dziś tak niszowa, jak kiedyś. Myślę, że zachodnie społeczeństwa zaczęły zdawać sobie sprawę z tego, że dziedzictwem cywilizacyjnym nie jest tylko malarstwo, czy architektura, ale również np. stary parowóz” - powiedział.
Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, której pierwszy odcinek z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego oficjalnie otwarto 14 czerwca 1845 r., była pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego – i drugą w Imperium Rosyjskim - a jednocześnie najdłuższą jednorazowo budowaną linią kolejową w Europie. Łączyła Warszawę z granicą zaboru austriackiego (Galicją). Miała ona nie tylko duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego, ale przede wszystkim prowadziła do awansu cywilizacyjnego całego Królestwa Polskiego i jego mieszkańców.
Wystawa jest częścią obchodów 170-lecia powstania Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Ekspozycję można oglądać do 31 marca 2016 r.
Jednym z patronów medialnych wystawy jest portal historyczny dzieje.pl.
jur/