Kultura i sztuka po 1989 roku

09.04.2019 aktualizacja 11.04.2019

Wystawa „W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz. Tkanina i rzeźba” – od czwartku

Wystawa retrospektywna „W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz. Tkanina i rzeźba” w Muzeum Sztuki Dekoracyjnej i Designu w Rydze zostanie otwarta w czwartek. Wyeksponowane zostanie ponad 20 obiektów artystki – abakany, rzeźby i kompozycje figuratywne.

Na wystawie, która potrwa do 30 czerwca, zobaczyć można ponad 20 obiektów Magdaleny Abakanowicz, "w tym przestrzenne tkaniny – abakany, rzeźby i figuratywne kompozycje z kilku polskich muzeów oraz z pracowni artystki, dających szeroki ogląd jej pracy twórczej i innowacyjnego podejścia" - podał Instytut Adama Mickiewicza, organizator wystawy.

Przedsięwzięciu towarzyszy projekcja zrealizowanego przez Telewizję Polską filmu dokumentalnego o Magdalenie Abakanowicz, obszerny katalog, a także konferencja naukowa z udziałem historyków sztuki z Polski i Łotwy.

Jak podaje Instytut Adama Mickiewicza, "jest to pierwsza znacząca retrospektywna wystawa prac Magdaleny Abakanowicz w krajach bałtyckich". Organizatorzy uważają, że "monumentalne rzeźby z tkanin nieprzypadkowo prezentowane są w Rydze, gdzie od wielu lat organizowane jest Triennale Tkaniny".

Magdalena Abakanowicz (1930-2017) należy do najbardziej znanych na świecie polskich artystek. Światową sławę przyniosły jej abakany (nazwa od nazwiska artystki) - przestrzenne, kolorowe formy wykonane z płótna sizalowego, które wieszano w otwartej przestrzeni galerii, co pozwalało na oglądanie ich ze wszystkich stron.

"Zaczęłam tkać (…), po to, żeby z tkactwa zrobić sztukę, nadać mu inny sens wbrew wszystkim przyzwyczajeniom i nawykom. Chciałam oderwać tkactwo od wszelkiej użytkowości, zrobić niezależny obiekt. Udało mi się: powstały kompletnie nieużyteczne, nieutylitarne +Abakany+, już nie tkanina" - IAM przytoczył słowa Abakanowicz.

Organizatorzy wystawy podkreślili, że "przestrzenne kompozycje – abakany całkowicie odmieniły rozumienie plastycznych możliwości tkaniny artystycznej, (...) wywierając trwały wpływ na dalszy rozwój tej dziedziny na całym świecie".

"Tworząc swoje obiekty Magdalena Abakanowicz stosowała różnorodne materiały tkackie, a także inne naturalne materiały, jak sizal, końskie włosie, juta, korzenie drzew, metalowe druty; działając jak rzeźbiarka, dla której istotne stało się uwypuklenie charakterystycznych cech materiałów, ich plastyczności pozwalającej przyjąć różne kształty i rozmiary w zależności od koncepcji artystycznej" - wyjaśniono. "To z kolei skłaniało do namysłu nad granicami dzielącymi tkaninę artystyczną i rzeźbę, gdyż nikt nigdy wcześniej nie tworzył monumentalnych rzeźb z tak miękkich materiałów".

Wydarzenie objęte jest honorowym patronatem wiceprezesa rady ministrów, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. dr. hab. Piotra Glińskiego.(PAP)

autor: Olga Łozińska

oloz/ pat/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL