Wystawy, wydawnictwa, wykłady i prezentacje poświęcone "nowej sztuce dla nowego człowieka" znalazły się w przyszłorocznych planach Muzeum Sztuki w Łodzi, związanych z obchodzonym w 2017 r. stuleciem awangardy.
Wprowadzeniem do łódzkich obchodów Roku Awangardy – ogłoszonego przez polskie władze z okazji stulecia narodzin tego kierunku w sztuce – były dwie wystawy otwarte pod koniec 2016 roku; wciąż można je oglądać w łódzkim MS.
"Do lutego dostępna będzie wystawa +Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności+. Konfrontuje ona rzeźby Katarzyny Kobro z materiałami wizualnymi obrazującymi praktyki taneczne, choreograficzne i teatralne pierwszej połowy XX wieku. Z kolei do marca będzie można oglądać ekspozycję +Muzeum Rytmu+, opowiadającą o kluczowym dla modernizmu pojęciu rytmu; obok dzieł artystów wizualnych prezentowane są na niej filmy, zapisy kompozycji muzycznych, wynalazki i przedmioty użytkowe służące wyznaczaniu rytmu" - poinformowała PAP rzeczniczka MS Katarzyna Szklarek.
Łódzkie Muzeum Sztuki zawdzięcza bardzo wiele artystom awangardy m.in. Katarzynie Kobro i Władysławowi Strzemińskiemu – to właśnie z inicjatywy grupy "a.r.", do której należeli, rozpoczęło się gromadzenie w Łodzi obiektów sztuki awangardowej z całej Europy, które obecnie składają się na oryginalną i unikatową w skali światowej kolekcję.
Strzemiński i Kobro zostaną przedstawieni na monograficznej wystawie, którą MS organizuje wraz z Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia w Madrycie. Będzie to pierwsza tak obszerna prezentacja ich twórczości w muzeum o tak wysokiej randze.
Mimo że Kobro i Strzemińskiego można zaliczyć do najważniejszych twórców europejskiej awangardy, ze względu na ograniczenia narzucane przez czasy, w których oboje żyli, ich twórczość – zdaniem ekspertów – nie miała wcześniej szans, by w pełni zaistnieć w galeriach i muzeach poza granicami kraju.
MS wydało także – w wersji krytycznej ze wstępem prof. Iwony Luby – słynną "Teorię widzenia" Strzemińskiego. Fundamentalne w historii polskiego modernizmu dzieło zostało również przełożone na język angielski.
"To bardzo ważne wydarzenie. Do tej pory praca Strzemińskiego nie była znana poza Polską, z tego powodu na Zachodzie teoria sztuki kształtowała się nieco inaczej. Wydanie w języku angielskim może przybliżyć jego poglądy badaczom sztuki, którzy przez dziesiątki lat nie mieli szansy na poznanie teorii polskiego modernisty" - wyjaśniła Szklarek.
Sztuce awangardowej i jej historii będą poświęcone cztery wystawy w MS. W lutym otwarta zostanie ekspozycja przedstawiająca zainteresowanie artystów awangardy naturą. "Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody" to także możliwość prześledzenia, jak rozwój nauk przyrodniczych wpłynął na sztukę okresu międzywojennego. Wyeksponowane zostaną dzieła m.in. László Moholya-Nagya, Hansa Arpa, Maxa Ernsta, Franza Marca, Paula Klee czy Władysława Strzemińskiego – również prace dotychczas niepokazywane w Polsce.
Związki futuryzmu włoskiego z awangardą Europy Środkowej pokaże zaplanowana na czerwiec wystawa "Enrico Prampolini i teatr mechanicznych konstrukcji. Futuryzm i scenotechnika polskiej awangardy".
Jesienią w przestrzeniach wystawienniczych ms2 przypominana będzie postać zaprzyjaźnionej z Brunonem Schulzem i Witkacym pisarki i teoretyczki sztuki Debory Vogel. Jej koncepcje artystyczne opisujące sposób życia w nowoczesnej przestrzeni miejskiej zostaną zestawione m.in. z fotografiami dokumentalnymi Lwowa z lat 30. i współczesnymi wizerunkami miasta.
Czwarta wystawa związana będzie nie tylko z Rokiem Awangardy, ale także z setną rocznicą powstania De Stijl, jednego z najważniejszych europejskich ugrupowań awangardowych. Z projektowaniem awangardowym publiczność zapozna się za sprawą realizacji Gerrita Thomasa Rietvelda, wybitnego holenderskiego architekta, projektanta i twórcy mebli. Jego twórczość zostanie zestawiona z działaniami polskiej awangardy, m.in. grupy "a.r."
Wszystkim wystawom towarzyszyć będą konferencje naukowe oraz publikacje, które złożą się na kilkutomową serię wydawniczą.(PAP)
agm/ hgt/