
Ok. 90 zdjęć wykonanych w historycznych technikach fotograficznych można będzie oglądać od soboty w Zielonej Bramie, oddziale Muzeum Narodowego w Gdańsku. Wystawa "Then&Now" jest przeglądem najlepszych prac nadesłanych na międzynarodowy konkurs o tej samej nazwie.
„Chcemy pokazać, w jaki sposób współcześnie można wykorzystać historyczne techniki fotografii. Tematyka zdjęć zgłoszonych do konkursu była dowolna. Zależało nam bowiem głównie na tym, aby autorzy zmierzyli się z fotografią taką, jaka istniała na przełomie XIX i XX wieku” – powiedziała PAP Małgorzata Bardoń, zastępca dyrektora Trójmiejskiej Szkoły Fotografii w Gdyni, współorganizatora konkursu „Then&Now”, a jednocześnie kuratorka wystawy.
Poinformowała, że na pierwszą edycję konkursu wpłynęło ponad 350 prac z kilku krajów, m.in. Polski Rosji, Turcji, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch. Zdjęcia oceniało trzyosobowe jury w składzie: dr hab. Witold Jurkiewicz, Krzysztof Jurecki i Radosław Brzozowski. Nagrodę Grand Prix konkursu Then&Now 2018 zdobył Janusz Witkowski za cztery zdjęcia "Bez nazwy". W kategorii fotografia otworkowa I nagrodę otrzymał Roman Baran za zestaw czterech prac "Umierający cmentarz", zaś I nagrodę w kategorii techniki alternatywne przyznano Marzenie Kolarz za sześć zdjęć pt. "All".
Zdaniem kuratorki, zainteresowanie konkursem świadczy o tym, że mimo upływu ponad stu lat techniki z początków istnienia fotografii nie tylko nie zostały zapomniane, ale wręcz przeciwnie, przeżywają prawdziwy renesans.
Bardoń wyjaśniła, że prace znajdujące się na wystawie zostały zrobione różnymi metodami.
Autorzy zdjęć skorzystali z takich technik jak cyjanotypia (obraz na zdjęciu jest biało-niebieski), mokry kolodion (fotografia na szkle stworzona z cząsteczek srebra), odbitka albuminowa (do jej powstania używa się białka kurzego i azotanu srebra), platynotypia (zdjęcie powstaje z cząsteczek platyny) i guma chromianowa (wykorzystująca np. gumę arabską).
Kuratorka dodała, że dawne techniki, choć z pewnością nigdy ponownie nie zdominują fotografii, powróciły do łask i są wykorzystywane przez współczesnych twórców zarówno w celach artystycznych, jak i komercyjnych.
"I tak na przykład w zagranicznej prasie modowej znaleźć można sesje zdjęciowe supermodelek wykonane w technice ambrotypii (oparta na technice mokrej płyty kolodionowej). Ponownie publikuje się podręczniki poświęcone dawnym technikom, również te pisane współcześnie, wreszcie ponownie dostępne są dawne materiały, a twórcy działający z ich użyciem, tacy jak Ian Ruhter, Chuck Close czy Sally Mann, zyskują światową popularność" - nadmienił.
Wystawa "Then&Now" będzie otwarta do 29 kwietnia.(PAP)
autor: Robert Pietrzak
rop/ itm/