25 lat temu o godz. 12.35 na linii M1 ruszyły pierwsze pociągi metra. Teraz z podziemnej kolei korzysta ponad 240 mln pasażerów rocznie – poinformował stołeczny ratusz.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przekazał z tej okazji swoje podziękowania wszystkim osobom, które były zaangażowane w tworzenie metra. "Wiele się od tamtej chwili zmieniło – stolica wygląda dziś inaczej, jest nowocześniejsza, także dzięki podziemnej komunikacji. Dziękuję wszystkim, którzy projektowali, budowali i przyczynili się do sprawnego funkcjonowania kolejnych odcinków podziemnej kolei. Dziękuję także pracownikom i współpracownikom spółki Metro Warszawskie za wytrwałą służbę na rzecz miasta i mieszkańców" - napisał w komunikacie.
Przez pierwsze trzy lata warszawskie metro kursowało od stacji Kabaty do Politechnika. Następnie w 1998 r. udostępniono stację Centrum. W 2001 r. otwarto Ratusz-Arsenał, następnie w 2003 r. Dworzec Gdański. W 2005 r. pasażerowie mogli dojechać na stację Plac Wilsona, która ma opinię jednej z najładniejszych i najbardziej funkcjonalnych w Europie. Cała linia M1 - od Kabat do węzła komunikacyjnego na Młocinach - była gotowa 25 października 2008 r.
W okresie normalnego funkcjonowania, dziennie z pierwszej linii metra korzystało średnio ponad 550 tys. osób. Dla porównania w drugiej linii metra - 215 tys., przy czym liczba jej użytkowników stopniowo wzrastała. Odcinek centralny M2, od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego, został oddany do użytku 8 marca 2015 r. Od tego czasu druga linia wydłużyła się o kolejne trzy stacje na Targówku, otwarte we wrześniu 2019 r. 4 kwietnia oddano do użytku trzy stacje na Woli.
M2 jest rozbudowywana o dalsze trzy odcinki – na Bródnie, na styku Woli i Bemowa, a także w kierunku Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Cała linia M2 ma być gotowa do końca 2023 r. Wówczas sieć metra w Warszawie będzie miała 46 km i 42 stacje, z których codziennie będzie mógł korzystać nawet milion pasażerów.
Kolejnym krokiem w rozwoju metra w Warszawie będzie budowa III linii. Jak przekazał ratusz, trwa opracowywanie studium technicznego dla pierwszego etapu tej inwestycji, tj. fragmentu na Pradze-Południe. Równolegle toczą się prace koncepcyjne i projektowe dla dobudowania dwóch stacji na trasie I linii metra – stacji Muranów i stacji Plac Konstytucji.
30 stycznia 2020 r. podpisano umowę na zakup 45 pociągów, które dostarczy konsorcjum firmy Škoda. Pierwszy skład powinien przyjechać do Warszawy w 2021 r.(PAP)
skib/ mark/