Odsłonięcie 3 czerwca przez prezydenta Bronisława Komorowskiego Memoriału Wolnego Słowa w Warszawie zainauguruje obchody 25. rocznicy wyborów w 1989 roku. Memoriał, który powstaje przy ul. Mysiej w pobliżu gmachu dawnej cenzury, ma symbolizować polskie przemiany demokratyczne.
Memoriał upamiętni podziemny ruch wydawniczy lat 1976-1989 r., który wydał ponad 7 tys. książek i broszur, a także 3 tys. czasopism.
"Ideą memoriału jest upamiętnienie podziemnego ruchu wydawniczego. W latach 76-89 w Polsce funkcjonowało kilka tysięcy różnych redakcji podziemnych (...). Jedno wydanie gazety podziemnej potrafiło osiągnąć nakład 100 tys. egzemplarzy, książki bywały wydawane w nakładach 20 tys. Był to więc potężny, szeroko zakrojony ruch wydawniczy, funkcjonujący kilkanaście lat niejako obok cenzury, który przyczynił się do upadku komunizmu" - powiedział PAP Waldemar Maj z Komitetu Budowy Memoriału Wolnego Słowa.
Memoriał upamiętni podziemny ruch wydawniczy lat 1976-1989 r., który wydał ponad 7 tys. książek i broszur, a także 3 tys. czasopism.
Memoriał zaprojektowała trójka architektów - Katarzyna Brońska, Mikołaj Iwańczuk i Michał Kempiński. "Układ i forma zwycięskiego projektu jest wyraźnym i jednoznacznym gestem w przestrzeni ulicy Mysiej. Czarny pas będzie symbolizować interwencję cenzora, a jego przerwanie - zwycięstwo wolnego słowa" - tłumaczy Kempiński.
Czarny pas z betonu przebiegnie ukośnie od narożnika przy ul. Nowy Świat, naprzeciwko dawnego budynku KC PZPR, ku ulicy Brackiej. Symbolizuje on kreskę cenzorską, która załamuje się jak kartka papieru przed wejściem do dawnej siedziby Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, dawnej cenzury, zaświadczając - w zamyśle autorów projektu - o nieskuteczności jego pracy.
Projekt jest inicjatywą społeczną finansowaną dzięki środkom ze zbiórki publicznej.
Organizatorzy zapowiadają przygotowanie aplikacji i gier historycznych, poświęconych historii drugiego obiegu wydawniczego.
Specjalne kody, umieszczone na ławkach przy Skwerze, pozwolą ściągnąć aplikacje w formie filmów czy gier internetowych. Fabuła gry osadza jej użytkownika w rzeczywistości Polski Ludowej; jego zadaniem jest zebranie narzędzi drukarskich i doprowadzenie do druku zakazanej książki - gracz jeździ po ulicach Warszawy, usiłując uniknąć patroli milicji i ZOMO. (PAP)
pj/ ls/ jra/