Dyrektor Muzeum Historii Polski Robert Kostro powiedział w piątek PAP, że polskie muzea dynamicznie rozwijają działalność wydawniczą - obok katalogów i publikacji towarzyszącym wystawom proponują coraz więcej książek popularyzujących historię, uczestniczą w targach, organizują spotkania autorskie.
Muzeum Historii Polski bierze udział w XXI Targach Książki Historycznej, które potrwają do niedzieli w Arkadach Kubickiego stołecznego Zamku Królewskiego.
Jak powiedział PAP Kostro, targi to święto dla miłośników historii. „Na targach mają oni znacznie szerszą ofertę niż na co dzień w księgarniach. Targi to duża impreza kulturalna, wokół której odbywa się wiele wydarzeń towarzyszących. Dzięki nim wydawcy mają szansę dotrzeć do większej liczby czytelników” - ocenił.
Zdaniem Kostry, ostatnimi laty oferta wydawnicza muzeów stale się poszerza. „To efekt aktywności muzeów. Im więcej projektów muzealnych popularyzujących historię, tym więcej muzea mają do zaoferowania czytelnikom” – tłumaczył Kostro. Według niego publikacje muzealne powstają głównie w związku z naukową i wystawienniczą działalnością muzeów.
Jego zdaniem, choć placówki muzealne nie konkurują bezpośrednio z tradycyjnymi wydawnictwami, które mają o wiele bardziej rozbudowaną sieć dystrybucji książek, a także nie tworzą np. specjalnych serii wydawniczych po to, aby zaistnieć na rynku księgarskim - ostatnimi laty oferta wydawnicza muzeów stale się poszerza.
„To efekt aktywności muzeów. Im więcej projektów muzealnych popularyzujących historię, tym więcej muzea mają do zaoferowania czytelnikom” – tłumaczył Kostro. Według niego publikacje muzealne powstają głównie w związku z naukową i wystawienniczą działalnością muzeów.
Jak wyjaśnił, dobrym przykładem na publikację w związku z projektem muzealnym jest książka dla dzieci, wydana przez MHP „O Nowej Hucie twórczych zabaw kilka”, która powstała w ramach programu edukacyjnego przybliżającego najmłodszym realia życia w PRL-u.
Działalność wydawnicza MHP obejmuje także katalogi i publikacje towarzyszące wystawom. Na stoisku muzeum na targach prezentowany jest m.in. katalog wystawy „Pod wspólnym niebem. Rzeczpospolita wielu narodów, wyznań, kultur (XVI-XVIII w.)”, która była na stołecznym Zamku Królewskim od maja do końca lipca br.
Kostro podkreślił, że dla prestiżu wydawniczego dla muzeum najważniejsze są jednak książki, które zostały nagrodzone w różnego rodzaju konkursach lub plebiscytach. „Możemy pochwalić się m.in. książką +Gaz na ulicach+ Macieja Gawlikowskiego i Mirosława Lewandowskiego (wydaną przez MHP, Fundację Wolności i wydawnictwo Dar Point - PAP), która otrzymała nagrodę czytelników w tegorocznym plebiscycie na Książkę Historyczną Roku im. Oskara Haleckiego” – powiedział dyrektor MHP.
Drugą publikacją, która została doceniona przez czytelników i historyków, jest wybór esejów poświęconych polskim tradycjom politycznym i intelektualnym „Nieodzowność konserwatyzmu” (wydany przez MHP, Fundację Św. Mikołaja i Teologię Polityczną) autorstwa Tomasza Merty, który zginął w katastrofie smoleńskiej w 2010 r. Za tę książkę autor otrzymał w 2012 r. pośmiertnie Nagrodę im. Józefa Mackiewicza.
Dyrektor MHP zapowiedział, że wydawnictwa będą towarzyszyły wystawienniczym i naukowym planom muzeum na przyszły rok. „Najbliższą książką, która ukaże się drukiem, będzie tom esejów będący efektem cyklu spotkań, dyskusji, seminariów poświęconych pamięci historycznej w Europie Środkowej i Wschodniej, który w 2012 r. Muzeum Historii Polski realizowało z Instytutem Historii Litwy w Wilnie przy udziale wielu wybitnych intelektualistów z Polski i zagranicy” - poinformował.
Działalność wydawnicza MHP obejmuje m.in. katalogi i publikacje towarzyszące wystawom. Na stoisku muzeum na targach prezentowany jest m.in. katalog wystawy „Pod wspólnym niebem. Rzeczpospolita wielu narodów, wyznań, kultur (XVI-XVIII w.)”, która była na stołecznym Zamku Królewskim od maja do końca lipca br.
Częścią działalności wydawniczej muzeum jest też prowadzenie wraz z Polską Agencją Prasową, pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, portalu historycznego www.dzieje.pl.
Kostro przypomniał, że współcześnie o historii informują nie tylko książki, ale i serwisy internetowe. Jednym z nich jest ciągle rozwijający się portal MHP i PAP. „Dzieje.pl to jeden z największych sukcesów muzeum, miesięcznie odwiedza go blisko 100 tys. unikalnych użytkowników. Portal jest w tej chwili najbardziej profesjonalnym serwisem internetowym informującym o wydarzeniach i rocznicach związanych z historią Polski” - powiedział.
Zdaniem Kostry o rosnącym zainteresowaniu Polaków historią świadczy nie tylko popularność serwisów internetowych poświęconych przeszłości, ale i fakt, że wiele polskich czasopism wydaje dodatki historyczne. „Popularność historii potwierdza obecność na targach tłumów warszawiaków oraz gości z całej Polski. Dowodzi to faktu, że książka historyczna ma się dobrze” – podsumował dyrektor MHP.
Podczas XXI Targów Książki Historycznej swoją ofertę prezentuje ponad 220 wystawców: oprócz wydawnictw muzealnych wydawcy książek historycznych, wydawnictwa biblioteczne, instytucje kultury, producenci gier planszowych i strategicznych, producenci filmowi.
Portal historyczny www.dzieje.pl. jest jednym z patronów medialnych targów. (PAP)
wmk/ abe/ gma/