Do 25 marca można zgłaszać organizatorów i inicjatorów najciekawszych przedsięwzięć historycznych w Plebiscycie Muzeum Historii Polski na Wydarzenie Historyczne Roku 2015. Będzie można głosować w trzech kategoriach: wydarzenie, wystawa oraz edukacja i multimedia.
„Nasze Muzeum istnieje od 10 lat. Choć nie posiadamy stałej ekspozycji mamy ambicję być muzeum nowoczesnym i aktywnym, a organizowany po raz 9. plebiscyt jest tego przykładem. Wychodzimy do publiczności i szukamy nowych sposobów na aktywizację inicjatyw społecznych. Chcemy dotrzeć do pasjonatów historii, zaaktywizować ich. Walorem plebiscytu jest fakt, że lokalne inicjatywy nabierają znaczenia ogólnopolskiego, a dzięki obecności mediów są one nagłaśniane i promowane w całym kraju” - opowiadał PAP dyrektor Muzeum Historii Polski Robert Kostro.
Plebiscyt jest dwuetapowy. W pierwszym etapie osoby prywatne i instytucje mają prawo do zgłoszenia po jednym wydarzeniu w każdej z trzech kategorii: “Wystawa”, “Wydarzenie” oraz “Edukacja i multimedia”. Projekty można zgłaszać za pomocą formularza internetowego dostępnego na stronie www.whr.muzhp.pl: www.whr.muzhp.pl.="" <="" p="">
Następnie, również na tym etapie, jury złożone z przedstawicieli organizatorów oraz ludzi nauki i kultury, spośród zgłoszonych kilkuset projektów wybiera po pięć projektów w każdej z trzech kategorii.
„Przewidujemy, że w tegorocznej edycji zostanie zgłoszonych ponad 200 projektów. Chcemy skutecznie promować lokalne inicjatywy związane z szeroko pojętą historią i kulturą Polski, ale także jej regionów" - ocenia R. Kostro. Do plebiscytu są zgłaszane gry miejskie, książki, audiobooki, konkursy i projekty edukacyjne ale także filmy, portale internetowe, wystawy, a także odkrycia archeologiczne, wystawy i nowe placówki kulturalne (galerie, muzea).
W II etapie internauci głosują na jedno spośród wyselekcjonowanych przedsięwzięć w każdej kategorii, również na stronie projektu. Etap ten potrwa od 7 kwietnia do 8 maja 2016 r.
Jak wskazują organizatorzy, plebiscyt angażuje wiele środowisk lokalnych, które chcą wypromować organizowane przez siebie przedsięwzięcia. „Celem plebiscytu jest uhonorowanie osób, które pasjonują się polską historią i kulturą. Tu nie ma przegranych, wszyscy uczestnicy mają jednakową szansę. Zgłoszone projekty reprezentują wyrównany, bardzo wysoki poziom. Z roku na rok jest ich coraz więcej. W pierwszej edycji głosowało zaledwie kilkaset osób. W ubiegłorocznym głosowaniu brało udział 5 tys. internautów” - podkreśla Marek Stremecki, rzecznik prasowy Muzeum Historii Polski.
W maju, podczas uroczystego finału plebiscytu w Łazienkach Królewskich w Warszawie, zostaną wręczone nagrody główne - statuetki autorstwa rzeźbiarza Macieja Zychowicza oraz wyróżnienia dla pozostałych finalistów.
W poprzedniej edycji konkursu zwyciężyły projekty: wystawa „Krakowscy Wyklęci” przygotowana przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (kategoria „Wystawa”), otwarcie Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach (kategoria „Wydarzenie”), „Projekt: Pilecki” (kategoria „Edukacja i multimedia”).
W poprzednich latach nagrodzono m.in. projekt edukacyjny towarzyszący musicalowi "Korczak", którego organizatorem była Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki; organizację uroczystego pochówku dowódcy obrony odcinka Wizna kpt. Władysława Raginisa i por. Stanisława Brykalskiego, otwarcie nowoczesnej ekspozycji "Śladem europejskiej tożsamości Krakowa" w podziemiach Rynku Głównego w Krakowie oraz uruchomienie TVP Historia.
Patronem honorowym Plebiscytu na Wydarzenie Historyczne Roku jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patronami medialnymi są m.in. Polska Agencja Prasowa i portal historyczny dzieje.pl. (PAP)
ls/