2011-05-25 (PAP) - Kilkunastu prelegentów – filologów i historyków literatury – z Polski i zagranicy bierze udział w międzynarodowej konferencji naukowej „Po Miłoszu”, która rozpoczęła się w środę na Uniwersytecie Wrocławskim.
„Miłosza już nie ma, została jego biblioteka. Myślę, że dziś jest wiele pytań związanych z przewartościowaniem i rewizją jego twórczości. Patrząc z perspektywy współczesnego czytelnika Miłosza mam wrażenie, że w tej bibliotece, którą nam zostawił, zmieniła się bardzo wyraźnie hierarchia wartości” - powiedział otwierając 3-dniową historyk literatury prof. Marcin Cieński.
Jako przykład przewartościowania twórczości Miłosza Cieński wymienił wydany w 1969 r. zbiór esejów polskiego noblisty "Widzenia nad Zatoką San Francisco". „Dla mojego pokolenia to był oddech na Miłosza, na Amerykę, na kontrkulturę i wiele ogromnie ważnych rzeczy, dziś jego recepcja może być zupełnie inna. (...) Zmienia się sposób czytania Miłosza, zmienia sposób uprawiania miłoszologii” - ocenił.
Poeta i historyk literatury prof. Jacek Łukasiewicz uznał, że należy zastanowić się, co zostanie z wierszy Miłosza. „Wydane ostatnio +Wiersze wszystkie+ mogą być bazą do wyboru tego, co zostanie po Miłoszu. Taki wybór się dokona, pytanie tylko, jaki on będzie” - mówił Łukasiewicz.
Jak przypomniał, do tej pory wybór poezji Miłosza opierał na pierwszym odbiorze jego wierszy. „Dziś jednak niemal nic nie pozostało z uczuć czytelników z lat 30., nic z gorączki okupowanej Warszawy czy tych, którzy w 1948 r. czytali +Traktat moralny+” - przekonywał Łukasiewicz. Pytaniem otwartym - zdaniem naukowca - pozostaje również przyszły kształt biografii Miłosza. „Czy stanie się ona kośćcem jakiejś legendy?” - zastanawiał się.
Konferencję otworzył referat dr. Tomasza Kunza z Uniwersytetu Jagiellońskiego pt. „Niewczesne rozważania? O niektórych aspektach krytyki +światopoglądu naukowego+ w +Ziemi Ulro+ Czesława Miłosza”.
Oprócz polskich naukowców w sesjach wezmą udział również znawcy twórczości polskiego poety z Niemiec i Francji. Konferencja został podzielona na trzy bloki tematyczne: nowoczesność, figury dyskursu, historia literatury.(PAP)
pdo/ hes/