Cieszyn i Czeski Cieszyn rozpoczęły realizację projektu „Open Air Muzeum”, którego celem jest podniesienie atrakcyjności dla turystów. Oferta będzie budowana wokół – jak poinformował w piątek cieszyński magistrat – „fenomenu i dziedzictwa miasta podzielonego”.
Cieszyn, jedno z najstarszych miast w Polsce, został podzielony w 1920 r. Część na wschód od rzeki Olzy, w której znajduje się historyczne centrum miasta, przypadło Rzeczypospolitej. Zachodnia część została włączona do Czechosłowacji.
„Cieszyn i Czeski Cieszyn to jeden organizm urbanistyczny podzielony na dwie części. Symbolem tego jest rzeka Olza, która dzieli, ale też i łączy. Jest to jeden przypadek na pograniczu czesko-polskim, a więc stanowi wyjątkowy potencjał do wykorzystania” – poinformowała Barbara Stelmach-Kubaszczyk z magistratu w Cieszynie.
Jak dodała, projekt „Open Air Museum. Cieszyn. Cesky Tesin” zostanie zrealizowany po obu stronach Olzy. „Chcemy spróbować opowiedzieć o historii i dziedzictwie miasta podzielonego, od różnych aspektów postrzegania pojęcia granicy i mostów do historii podzielonych rodzin, przyjaciół, zwykłych ludzi” – powiedziała przedstawicielka urzędu.
Brzegi Olzy w okolicy znajdującego się po polskiej stronie Wzgórza Zamkowego zostaną zrewitalizowane i poddane adaptacji na cele ekspozycji plenerowego muzeum. Wzdłuż rzeki po obu stronach powstaną strefy pieszo-rowerowe z elementami małej architektury.
Zwiedzanie muzeum rozpocznie się po polskiej stronie. Wzdłuż Olzy ustawione zostaną tablice, które przybliżą historię miasta od czasów piastowskich. „Tablica informująca o podziale Cieszyna umieszczona będzie na Moście Przyjaźni, a po czeskiej zaś stronie oś chronologiczna prowadziła będzie do współczesności” – podała Stelmach-Kubaszczyk.
Po obu stronach rzeki umieszczonych zostanie także po pięć tzw. city-lightów z funkcją udostępnienia Internetu. Zostanie też opracowana aplikacja mobilna, która pozwoli zapoznać się z historycznymi widokami miejsc wokół Olzy, oraz strona internetowa. Po czeskiej stronie zostanie utworzone Centrum Informacji Turystycznej.
Barbara Stelmach-Kubaszczyk poinformowała, że pierwsze prace przy budowie ciągu pieszo-rowerowego po polskiej stronie już ruszyły. Całość zrealizowana ma być do końca czerwca 2019 r.
Koszt projektu to ok. 3 mln zł. Z funduszy UE będzie pochodziło 1,4 mln zł. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ itm/