Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej odrestaurowało kolejne unikatowe eksponaty Skansenu Maszyn Parowych – wąskotorową lokomotywę z początku XX w. i walec drogowy z 1928 r. W skansenie, usytuowanym obok Zabytkowej Kopalni Srebra, jest ponad 30 maszyn. Jak podali przedstawiciele Stowarzyszenia, podczas renowacji zabytki techniki pokryto specjalistyczną farbą, która na lata zabezpieczy je przed korozją.
Odnowiony ostatnio parowóz kolei wąskotorowej został wyprodukowany w niemieckich zakładach Henschel. W 1906 roku pierwszą tego typu lokomotywę zakupiły Opalenickie Koleje Wąskotorowe. Od 1949 roku wysłużoną już wtedy ciuchcię użytkowała Dyrekcja Okręgowych Kolei Państwowych w Warszawie. Lokomotywa napędzana parą trafiła do tarnogórskiego skansenu w latach 70., gdy turystom udostępniono do zwiedzania Zabytkową Kopalnię Srebra.
Drugi odnowiony przez SMZT eksponat to parowy walec drogowy, zbudowany w 1928 roku przez Towarzystwo Akcyjne Hipolita Cegielskiego. Przez lata maszynę użytkował Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych w Oświęcimiu. W skansenie walec pojawił się w 1974 roku.
Na terenie Skansenu Maszyn Parowych w Tarnowskich Górach znajduje się obecnie ponad 30 eksponatów z XIX i XX wieku. Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej sukcesywnie je odnawia. W ostatnich trzech latach wydano na ten cel ponad 50 tys. zł. (PAP)
kon/ ls/