Ponad 260 tys. osób wzięło udział w którymś z ponad 700 wydarzeń takich jak spacery po rezydencjach i wystawach tematycznych, lekcje muzealne, warsztaty i prelekcje w ramach zakończonej właśnie akcji „Darmowy Listopad w Rezydencjach Królewskich” prowadzonej w 11 muzeach mieszczących się w b. rezydencjach królów Polski – podaje MKiDN.
"Ponad 260 000 osób i 700 wydarzeń, w tym: spacery po rezydencjach i wystawach tematycznych, lekcje muzealne dla dzieci i młodzieży, warsztaty, prelekcje, w których wzięło udział 27 000 uczestników oraz nawet 100-procentowy wzrost frekwencji – tak przedstawia się liczbowe podsumowanie jedenastej edycji akcji +Darmowy Listopad w Rezydencjach Królewskich+, w którą zaangażowało się 11 muzeów mieszczących się w byłych rezydencjach królów Polski" - poinformował w czwartek na swojej stronie resort.
W ramach akcji "Darmowy Listopad" z bezpłatnej oferty korzystały grupy szkolne, dzieci i młodzież, seniorzy, a także goście indywidualni, uczestnicząc w zwiedzaniu wystaw stałych i czasowych, spotkaniach, wykładach, konferencjach, warsztatach i lekcjach muzealnych.
Do tegorocznej edycji przystąpiło jedenaście Rezydencji Królewskich: warszawskie Muzeum Łazienki Królewskie i Zamek Królewski, Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, Zamek Królewski w Poznaniu, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Zamkowe w Malborku, Zamek w Kwidzynie - Oddział Muzeum Zamkowego w Malborku, Zamek w Sztumie - Oddział Muzeum Zamkowego w Malborku i Zamek Lubelski.
W listopadzie Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odwiedziło ponad 63 tys. osób. W zrealizowanych wydarzeniach i działaniach edukacyjnych uczestniczyło łącznie 17 416 osób. W zabytkowych obiektach i historycznych ogrodach oraz online przeprowadzonych zostało 200 darmowych lekcji muzealnych. Muzeum odnotowało wzrost frekwencji o 99 proc. w porównaniu do średniej miesięcznej liczby zwiedzających z ostatnich 10 miesięcy.
Prawie 36,5 tys. osób zwiedziło w listopadzie Trasę Specjalną po Galerii Arcydzieł oraz Apartamentach Królewskim i Wielkim w Zamku Królewskim w Warszawie - Muzeum. Rezydencji Królów i Rzeczypospolitej, a także Apartamenty Księcia Józefa Poniatowskiego oraz wystawę "Jan Piotr Norblin. Sentymentalny reporter" w Pałacu pod Blachą.
Prawie 58 tys. zwiedzających Zamek Królewski na Wawelu w ramach akcji Darmowy Listopad odwiedziło Prywatne Apartamenty Królewskie, Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Nowy Skarbiec Koronny i Zbrojownię oraz zobaczyło trzy wystawy: "Wawel Zaginiony", "Wawel Odzyskany" i "Sztuka Wschodu. Namioty Tureckie". Natomiast w stu lekcjach muzealnych wzięło udział 2 140 osób.
W ramach "Darmowego Listopada w Rezydencjach Królewskich" Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odwiedziło prawie 40 tys. osób. Instytucja przygotowała specjalne spacery, warsztaty i zajęcia edukacyjne, w których uczestniczyło ponad 4,3 tys. osób. Muzeum oferowało w listopadzie bezpłatne zwiedzanie pałacu i parku wilanowskiego, a także ponad 130 bezpłatnych zajęć edukacyjnych dla grup szkolnych, interesujące spacery tematyczne i warsztaty dla osób dorosłych oraz warsztaty dla rodzin z dziećmi.
W listopadzie Muzeum Zamkowe w Malborku odwiedziło prawie 37 tys. osób. Na zwiedzających czekały komnaty Zamku, a także wystawa czasowa "Zatem Najświętsza Maria Panna musi oglądać swoją sprofanowaną siedzibę – Malbork między polityką a sacrum (1772-1856)". Odbyły się także oprowadzania kuratorskie i prelekcja pt. "Wyprawa Zygmunta III do Prus w 1623 r."
Z bezpłatnego zwiedzania Zamku w Kwidzynie skorzystało prawie 4 tys. osób. Odwiedzający mogli zwiedzić komnaty i wziąć udział w warsztatach i prelekcji. Muzeum organizowało też lekcje muzealne dla szkół. Z bezpłatnego zwiedzania Zamku w Sztumie skorzystały prawie 3 tys. odwiedzających. Mogli oni zwiedzić komnaty i skorzystać z oprowadzania kuratorskiego i prelekcji. Muzeum organizowało także lekcje muzealne dla szkół.
W listopadowej akcji w Zamku Królewskim w Poznaniu wzięło udział prawie 9,7 tys. osób, co oznacza prawie 70 proc. wzrost frekwencji w stosunku do średniej miesięcznej w bieżącym roku. W zajęciach edukacyjnych wzięło udział prawie 300 osób. W ramach akcji udostępniono za darmo do zwiedzania dwie wystawy czasowe "FON Srebra Funduszu Obrony Narodowej" i "Wiele/ Niewiele. Dwie drogi myślenia w projektowaniu graficznym".
W listopadzie Muzeum Zamkowe w Sandomierzu odwiedziło ponad 9,6 tys. osób, co stanowiło 70 proc. wzrost frekwencji. Zwiedzający skorzystali z bezpłatnego wejścia na 11 wystaw stałych i jedną czasową oraz brali udział w wydarzeniach towarzyszących.
Z darmowego wstępu na trzy wystawy stałe: "Solniczki – małe arcydzieła sztuki", "Pradzieje Wieliczki i okolic" i "Sala Gotycka" oraz wystawę czasową "XXII Salon Sztuki POLART 2022" w Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka skorzystało 4,2 tys. osób. Dodatkowo 404 osoby wzięły udział w warsztatach dla szkół i przedszkoli oraz spotkaniach tematycznych. Listopadowa frekwencja wzrosła o 100 proc. w porównaniu do średniej frekwencji w ciągu roku.
Z bogatej oferty Zamku Lubelskiego - Muzeum Narodowego w Lublinie, które w tym roku po raz pierwszy brało udział w akcji, skorzystało prawie 3 tys. zwiedzających, a prawie 300 osób – z warsztatów, wykładów oraz lekcji muzealnych. (PAP)
akn/ aszw/