We wrześniu w Muzeum Narodowym w Warszawie rozpocznie się gruntowna modernizacja instalacji teleinformatycznej. Dzięki współpracy z firmą Huawei w przyszłym roku podczas zwiedzania muzeum będzie można skorzystać z superszybkiego i bezpłatnego Internetu.
Podczas spotkania prasowego w Muzeum Narodowym dyrektor MNW prof. Łukasz Gaweł podkreślił, że "muzea na świecie bardzo się zmieniają". Jak wyjaśnił, "nie jest to jednak tylko efekt pandemii, ale zmiana, która nastąpiła w czasie".
Gaweł podkreślił rolę, jaką we współczesnym muzealnictwie odgrywa cyfryzacja. "Cyfryzacja to nie tylko kwestia samej dokumentacji, ale także udostępniania zbiorów" - wskazał. Wyjaśnił, że aby zwiedzający mogli korzystać na szeroką skalę ze zbiorów kierowanej przez niego instytucji, MNW musi posiadać dobre narzędzia technologiczne. Wynika to również z tego, że "widzowie przychodzący do muzeów na całym świecie oczekują bardzo dobrej komunikacji z zasobami znajdującymi się na serwerach muzeów".
Dyrektor MNW przypomniał, że gmachy polskich muzeów były od początku zaplanowane jako siedziby tego rodzaju instytucji. "Jednak osoba projektująca gmach MNW nie mogła przewidzieć technologii sieci bezprzewodowej" – wskazał. Współpraca z Huawei – jak wyjaśnił Gaweł - oznacza działanie na wysokim poziomie technologicznym. "Sami nie byliśmy w stanie tego zrobić. Firma Huawei Polska powiedziała, że da radę" – podkreślił.
Łukasz Gaweł zauważył także, że ponad 90 proc. zwiedzających przychodzi do muzeum ze smartfonem. "Dzięki technologii sieci bezprzewodowej będą oni mieli dostęp do zasobów pobieranych za pomocą WiFi". "Jest to zmiana kolosalna, choć niewidoczna, bo WiFi przecież nie widać. Zakładam jednak, że przyniesie ogromną zmianę w naszym muzeum" - podsumował.
Dyrektor zarządu Huawei Polska Jackie Zhang powiedział, że wcześniej był zaangażowany w przeprowadzenie cyfryzacji zbiorów jednego z muzeów wiedeńskich. "Intensywnie pracowałem nad tym projektem, jednak nie dane mi było go dokończyć. Dlatego też szczególnie się cieszę, że mogę zająć się projektem w Muzeum Narodowym w Warszawie" - podkreślił.
Z kolei dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska Ryszard Hordyński wskazał na wspólne cele łączące Huawei i Muzeum Narodowe w Warszawie. "W naszej firmie intencją jest dzielić się wiedzą. Podobnie i muzeum się dzieli, choć w jego przypadku sztuką" - wyjaśnił. "Zatem pewien duch współpracy będzie nam towarzyszył" – dodał.
Wielkość prac technologicznych to 25 km okablowania, 72 punkty dostępowe i o 20 proc. lepszy sygnał z sieci WiFi. Zaprezentowane rozwiązania pozwolą publiczności w pełni wykorzystywać zasoby cyfrowe Muzeum. Skarbnicą wiedzy o dziełach różnych epok i kultur jest m.in. muzealny portal Cyfrowe MNW, na którym można znaleźć artykuły, propozycje tematycznych ścieżek zwiedzania, podcasty i opracowania, które przybliżają kontekst wybranych dzieł sztuki oraz ułatwiają ich odbiór.
Muzeum Narodowe w Warszawie od wielu lat współpracuje z różnymi firmami. To dopiero początek długofalowej współpracy między MNW a Huawei jako partnerem technologicznym. Firma wspomaga transformację cyfrową Muzeum. Zaplanowano m.in. stworzenie aplikacji mobilnej uatrakcyjniającej zwiedzanie. Muzeum, dzięki współpracy z zewnętrznymi partnerami, może prowadzić działalność wystawienniczą, a także stale rozwijać program kulturalny, tym samym wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnego odbiorcy. (PAP)
Autorka: Anna Kruszyńska
akr/ dki/