W Białymstoku polscy muzułmanie modlili się w piątek w intencji ojczyzny w związku ze Świętem Wojska Polskiego. Uroczystości wyznawców islamu są w Podlaskiem stałą częścią programu wojewódzkich obchodów święta, podobnie jak modlitwy trzech innych wyznań.
Muzułmańskie modlitwy za ojczyznę z okazji Narodowego Święta Niepodległości, Święta Konstytucji 3 Maja i Święta Wojska Polskiego odbywają się w Podlaskiem od kilkunastu lat. To powrót do tradycji przedwojennej, kiedy były one obowiązkowe. Ostatnie przed wojną odbyły się w 1938 r.
W piątkowej uroczystości w Domu Kultury Muzułmańskiej wzięli udział przedstawiciele służb mundurowych. Modlitwom przewodniczył imam Tatarskiego Centrum Kultury Islamu w Suchowoli.
"Muzułmańskie modlitwy w ramach oficjalnych uroczystości mają dla nas ogromne znaczenie" – powiedziała PAP Rozalia Bogdanowicz z Najwyższego Kolegium Muzułmańskiego Związku Religijnego w RP. "Czujemy się Polakami pochodzenia tatarskiego. Jest w nas głęboka miłość i szacunek do ojczyzny, jesteśmy zasymilowani i czujemy się pełnoprawnymi obywatelami Polski" – dodała.
Polscy wyznawcy islamu to przeważnie właśnie Tatarzy. Ich największe w kraju skupiska są w województwie podlaskim. U zarania II Rzeczypospolitej istniał Pułk Ułanów Tatarskich, utworzony w 1919 r. z żołnierzy, którzy przeszli do wojsk polskich z armii rosyjskiej. Wziął on udział m.in. w wyprawie kijowskiej i w obronie Płocka przed bolszewikami. Po kilku latach został rozformowany, ale część żołnierzy utworzyła oddzielny szwadron w 13 Pułku Ułanów Wileńskich, który walczył potem w kampanii wrześniowej 1939 r.
Dokładna liczba wyznawców islamu w Polsce nie jest znana. Przedstawiciele MZR szacują, że do związku należy około 5 tys. osób, przede wszystkim polskich Tatarów. Liczbę wszystkich muzułmanów w kraju szacują na 20-25 tys. osób, wliczając w to cudzoziemców – uchodźców, studentów, dyplomatów i biznesmenów.
Oprócz muzułmańskich modlitw za ojczyznę w programie obchodów narodowych świąt w Białymstoku, rokrocznie są również nabożeństwa prawosławnych, ewangelików i katolików. Podkreśla to wielokulturowy i wielowyznaniowy charakter tego regionu.(PAP)
Autor: Robert Fiłończuk
rof/ joz/