Do marca 2016 r. ma być gotowy nowy projekt zagospodarowania zabytkowego Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu. PKP SA jest tam właścicielem 28 hektarów, które w przyszłości mają mieć charakter komercyjny. Początek inwestycji zaplanowano w 2018 r.
Dworzec Świebodzki powstał w 1842 r. Został zaprojektowany w stylu późnoklasycystycznym; przebudowany w latach 60. XIX w. uzyskał swój obecny kształt. Obsługiwał przede wszystkim połączenia z południem regionu, trasy wiodące do Jeleniej Góry i Wałbrzycha.
Od 1991 r. nie odprawia się z tego dworca pociągów. Kolej wydzierżawiła pomieszczenia m.in. Teatrowi Polskiemu.
Członek zarządu firmy Jarosław Bator powiedział w czwartek na konferencji prasowej, że PKP SA zrezygnowała z negocjacji z jednym z deweloperów. „Nie chodzi o to, że ten deweloper nie poradzi sobie, ale stwierdziliśmy, że koncepcja zagospodarowania tego terenu wymaga ponownej analizy, np. czy jednak nie warto tam przywrócić ruchu kolejowego. Dlatego postanowiliśmy jeszcze raz przygotować studium” - dodał Bator.
Szacowany koszt zabudowy obszaru wokół dworca miał wynieść 482 mln euro. Inwestycję miała zaprojektować wrocławska firma Archicom Inwest, o czym informowano w marcu tego roku.
Jak podkreślił Bator, zmiana planów nie wpływa na opóźnienia, ponieważ początek inwestycji był poprzednio planowany – podobnie jak teraz – w roku 2018.
„Decyzja, czy będzie tam się odbywał ruch kolejowy i w jakim zakresie, nie jest łatwa, bo opinie na ten temat są zróżnicowane. Na pewno jednak chcemy, by cały teren 28 hektarów miał charakter komercyjny. A wielkość tego terenu powoduje, że w przygotowaniu studium należy uwzględnić bardzo wiele czynników” - ocenił Bator.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się remont dachu i elewacji zabytkowego Dworca Świebodzkiego. Przeznaczono na to ok. 10 mln zł.
Na 28 hektarach ma powstać około 300 tys. metrów kwadratowych powierzchni komercyjnych i mieszkalnych.
Jak poinformowano, pion nieruchomości PKP w woj. dolnośląskim w zadowalającym stopniu zrealizował swój plan w I półroczu 2015 r.
Za 10 mln zł przebudowano i zmodernizowano dwa dworce w Obornikach Śląskich i Jaworzynie Śląskiej. Kolejne planowane inwestycje to dworce w Jaworze, Chojnowie, Żarowie i Kłodzku Mieście.
„Chcemy nie tylko remontować i przebudowywać dworce, ale jednocześnie rewitalizować szlaki kolejowe, by kompleksowo podnosić jakość podroży pasażerów” - mówił Bator.
Odnowiono również sześć mniejszych dolnośląskich dworców za 1,1 mln zł. Sprzedano nieruchomości za ponad 6 mln zł. W efekcie likwidacji zbędnych kolejowych obiektów w tym regionie zaoszczędzono 1,8 mln zł. (PAP)
ros/ dym/