Po przebudowie otwarto w czwartek dworzec kolejowy w Łowiczu. XIX-wieczny budynek wyróżnia motyw wycinanki łowickiej na elewacji. Obiekt jest zasilany zieloną energią z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachu.
Modernizacja łowickiego dworca trwała od ponad dwóch lat. W ramach prowadzonych prac połączono dwie bryły – fragment pochodzącego z XIX wieku historycznego dworca oraz dobudowanej części.
"Dworzec Łowicz Główny przeszedł prawdziwą metamorfozę, dzięki której zyskał wygląd, w którym umiejętnie połączono jego XIX-wieczną część z modernistyczną. Cieszy również efektowna iluminacja budynku, nawiązanie do lokalnego folkloru poprzez motyw zaczerpnięty z wycinanki łowickiej umieszczony na elewacji, ale przede wszystkim to, że dworzec stał się komfortową i nowoczesną przestrzenią obsługi pasażerów, a także przyjazny środowisku" – powiedział, cytowany w komunikacie PKP SA Ireneusz Maślany z zarządu kolejowej spółki.
Na elewacji starszej części budynku poddano renowacji detale architektonicznie, w tym boniowania, pilastry czy gzymsy. Na parterze oprócz poczekalni-holu wyposażonej w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy oraz dwa zegary, mieszczą się też toalety, kasy biletowe, lokal komercyjny oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Na piętrze powstał zaś duży lokal handlowo-usługowy na wynajem i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Dla komfortu pasażerów wyjście z budynku dworca połączono zadaszonym łącznikiem z tunelem prowadzącym na perony. W sąsiedztwie dworca ułożono nową nawierzchnię, a także zamontowano elementy małej architektury ławki, kosze, oświetlenie, oraz uporządkowano zieleń.
Przystosowany dla wszystkich pasażerów dworzec jest także ekologiczny, na dachu budynku zamontowano panele fotowoltaiczne, które będą produkować zieloną energię do zasilania obiektu. Poza tym zainstalowano energooszczędne oświetlenie oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem, który ma zoptymalizować zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.
Koszt inwestycji to ponad 13 mln zł brutto. Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 ze środków własnych PKP SA. (PAP)
autor: Bartłomiej Pawlak
bap/ amac/