Pod hasłem "Pamiętaj o dniu szabatu, aby go należycie świętować”, w kościele środowisk twórczych odbędą się warszawskie obchody XXIII Dnia Judaizmu. Centralne obchody odbędą się w dniach 16-17 stycznia w Gnieźnie.
Głównym wydarzeniem warszawskich obchodów będzie debata pt. "Żydzi i chrześcijanie wobec święta". Wezmą w niej udział przewodniczący komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem bp Rafał Markowski, rabin Stas Wojciechowicz, Stanisław Krajewski, Jan Grosfeld, ks. Grzegorz Michalczyk i ks. Andrzej Tulej.
Przewodniczący komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem bp Rafał Markowski skierował z tej okazji specjalne przesłanie, w którym podkreśla, że w tym dniu gromadzimy się, aby "wspólnie modlić się o żarliwość wiary, niezłomną nadzieję i miłosierną miłość dla Dzieci Jednego Boga, którzy mają być Jego świadkami we współczesnym świecie".
W przesłaniu na XXIII Dzień Judaizmu bp Markowski podkreśla, że dzień ten jest okazją do wspólnej refleksji nad potrzebą dialogu katolicko-judaistycznego. "W tym roku przypada on w szczególnych okolicznościach, ponieważ zbiega się z obchodami 75. rocznicy wyzwolenia obozu zagłady Auschwitz-Birkenau, który w latach "1942-1944 stał się miejscem zagłady ludności żydowskiej” - czytamy w przesłaniu.
Bp Markowski przypomina w nim m.in. wizyty papieży: Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka w Auschwitz, które były czasem modlitwy i oddania hołdu ofiarom oraz “refleksją nad nienawiścią, zniszczeniem i okrucieństwem, jakie niesie za sobą wojna”. "Oświęcim jest miejscem, którego nie można tylko zwiedzać. Trzeba przy odwiedzinach pomyśleć z lękiem o tym, gdzie leżą granice nienawiści" - przywołuje w przesłaniu na XXIII Dzień Judaizmu słowa Jana Pawła II, który odwiedził Auschwitz w 1979 roku.
Hierarcha przypomina w przesłaniu, że obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau był największym hitlerowskim obozem założonym przez nazistów w 1940 r. na okupowanych ziemiach polskich. "Początkowo został założony dla Polaków i w pierwszych dwóch latach jego istnienia więźniowie Polacy stanowili największą grupę narodowościową. Obóz był miejscem systematycznego wyniszczania narodu polskiego. Jednak w latach 1942-1944, w ramach „ostatecznego rozwiązywania kwestii żydowskiej”, stał się miejscem zagłady ludności żydowskiej" - zaznaczył bp Markowski.
Zdaniem biskupa, tragedia Zagłady wstrząsnęła sumieniem ludzkości i zrodziła pytanie: "Jak mogło dojść w sercu chrześcijańskiej Europy do zbiorowego bestialstwa dokonanego rękami obywateli narodu, któremu nieobce były korzenie chrześcijańskie?". Dodał, że kwestię tę podjął II Sobór Watykański, który w Deklaracji Nostra aetate jednoznacznie potępił wszelkie prześladowania zwrócone przeciw komukolwiek i „opłakuje – nie z pobudek politycznych, ale pod wpływem religijnej miłości ewangelicznej – akty nienawiści, prześladowania, przejawy antysemityzmu, które kiedykolwiek i przez kogokolwiek kierowane były przeciw Żydom. Są one bowiem sprzeczne z duchem Ewangelii i wolą Chrystusa".
Nawiązując do tegorocznego hasła Dnia Judaizmu, bp Markowski podkreślił, że Boże wezwanie do świętowania dnia świętego skierowane jest także do chrześcijan: „Pamiętaj, abyś dzień święty święcił”. "Fakt, że chrześcijaństwo przejęło tę biblijną praktykę, dowodzi jej niezwykłej wagi w życiu ludzkim. Chrześcijańska niedziela jest wypełnieniem soboty, tak jak wypełnieniem pism Starego Testamentu jest narodzenie, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa – Syna Bożego. Została ustanowiona na pamiątkę Jego zmartwychwstania. Niedziela więc w dużej mierze jest tym samym dla chrześcijan, co szabat dla Żydów. Można stwierdzić, że chrześcijaństwo przeniosło dzień święty z soboty na niedzielę, ale nie wyrzekło się starotestamentalnej tradycji świętego dnia poświęconego Bogu. Świętowanie niedzieli nie jest marginalnym świętem, ale wynika z Dekalogu i stanowi jedną z najbardziej elementarnych powinności moralnych wobec Boga" - głosi przesłanie bp. Markowskiego.
Dodaje w nim jednocześnie, że tymczasem jesteśmy świadkami procesów świadczących o tym, że "chrześcijanie tracą poczucie sakralności niedzieli i wskazują na to liczby wiernych, którzy uczestniczą w niedzielnej Eucharystii". "Może więc tegoroczne spotkanie z judaizmem, który przetrwał wieki bezdomności i prześladowań dzięki zachowywaniu szabatu, stanie się dla nas – chrześcijan inspiracją i duchowym ożywieniem" - napisał w przesłaniu bp Markowski.
W ocenie hierarchy, poziom zaangażowania w ten dialog zależy w wielkim stopniu od zrozumienia przez każdego z nas sensu tego dnia w życiu Kościoła. "Chodzi o czas refleksji i modlitwy nad tajemnicą duchowej więzi chrześcijaństwa z judaizmem. O radosne odkrywanie duchowego braterstwa istniejącego między Kościołem Chrystusa a Izraelem – Ludem Bożym, ku któremu Bóg, Ojciec całego stworzenia, zwrócił się ze szczególną miłością ze względu na odkupienie całego rodzaju ludzkiego. Chodzi także o pilniejsze poznawanie i przyswajanie sobie słowa objawionego, które odnajdujemy w Biblii. Nade wszystko należy pamiętać o modlitwie, która jest całkowicie niezastąpiona, ponieważ są to sprawy zarazem wielkie i trudne" - podkreślił w przesłaniu bp Markowski.
Obchody Dnia Judaizmu, które - jak zaznaczył bp Markowski - mają już stałe miejsce w kalendarzu liturgicznym wielu krajów europejskich, w naszej ojczyźnie odbywają się po raz dwudziesty trzeci. "Dzień ten w swych założeniach jest inicjatywą wewnątrzkościelną, jednak w jego obchodach uczestniczą zapraszani przedstawiciele gmin żydowskich wraz z rabinami. Dzięki temu Dzień Judaizmu stanowi okazję do wspólnej refleksji nad potrzebą dialogu katolicko-judaistycznego, pogłębiania wzajemnego poznania i braterstwa oraz wspólnego świadectwa wiary w Boga wobec zsekularyzowanego świata" - podkreślił hierarcha. (PAP)
Autor: Stanisław Karnacewicz
skz/ mhr/