Pocięta i złożona wcześniejsza wystawa artysty, ogromny wydruk, na którym pozornie nic nie widać, podświetlone negatywy - będzie można od piątku wieczorem zobaczyć w Rzeszowie na wystawie prac znanego artysty wizualnego, kulturoznawcy, fotografa Jakuba Dziewita.
Wystawa pt. „Fotografia sama w sobie jest jedynie możliwością sensu” prezentowana będzie w Galerii Fotografii Miasta Rzeszowa (GFMR). Wernisażowi towarzyszyć będzie spotkanie z autorem, na którym „z całą pewnością nie zabraknie czasu na wnikliwą analizę prac oraz wielopłaszczyznowe rozmowy o fotografii” - zaprasza Galeria.
Wstęp wolny. Ekspozycja potrwa do 7 kwietnia.
Sam artysta mówi o wystawie: „Kiedy obraz fotograficzny wywołuje wzruszenie, a kiedy jedynie wzruszenie ramion? Czy portret fotograficzny może nam dać poznanie drugiej osoby? Do jakiego stopnia fotograf jest autorem zdjęcia? Jak odbiorca konstruuje (w) sobie znaczenie oglądanego obrazu? Czy rzeczywiście dobre zdjęcie powstaje wtedy, kiedy jest się blisko fotografowanego tematu? Czy istnieje uniwersalny język fotografii?”.
Dodaje, że są to mniej lub bardziej akademickie pytania, które nie są zadawane na co dzień ponieważ w codziennej praktyce fotografowania telefonami komórkowymi wierzymy w mieszczański mit o naturalności prawdy w fotografii.
Na wystawę, której tytuł zaczerpnięto z eseju „O wynalezieniu znaczenia fotografii” autorstwa Allana Sekuli, złożyły się m.in. jedna z wcześniejszych wystaw Dziewita pocięta i złożona w jedną pracę; wydruk o powierzchni 6 metrów kw., na którym pozornie nic nie widać; 10 zniszczonych negatywów z efektownym podświetleniem; książka fotograficzna złożona z czterech zdjęć; slajd ze śladami palców i jedno klasyczne, ale nieostre zdjęcie z podpisem.
Jakub Dziewit – artysta wizualny, fotograf, kulturoznawca. Jest wykładowcą na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, autorem kilku indywidualnych wystaw fotograficznych oraz photobooków „This is not another Martin Parr exhibition” oraz „Desires of meaning”.
W działalności badawczo-naukowej zajmuje się kulturą wizualną oraz wykorzystaniem mediów w antropologii. W pracy twórczej stawia pytania o możliwości i uwarunkowania medium fotografii.(PAP)
Autorka: Agnieszka Pipała
api/ pat/