Na Zamek Królewski na Wawelu trafił nie pokazywany nigdy wcześniej XVI-wieczny obraz ze zbiorów krakowskiego klasztoru oo. Franciszkanów. Przypuszcza się, że autorem dzieła jest Lucas Cranach Starszy - co będzie jeszcze przedmiotem analiz podczas konserwacji.
Namalowany na desce obraz przedstawia Madonnę z Dzieciątkiem w otoczeniu tańczących czy też muzykujących aniołków.
"Bardzo się cieszę, że to interesujące dzieło trafiło na wzgórze wawelskie. Pracownie konserwacji Zamku, a zwłaszcza pracownia konserwacji malarstwa ma znaczącą renomę, bowiem od wielu lat prowadzi badania i konserwacje obrazów renesansowych. Nie idzie tylko o dzieło Cranacha z naszych własnych zbiorów, ale trzeba też pamiętać o wyjątkowym osiągnięciu w postaci konserwacji dzieł z daru Karoliny Lanckorońskiej" – podkreślił dyrektora Zamku Królewskiego na Wawelu Andrzej Betlej.
Na Wawelu przeprowadzone zostaną badania i konserwacja obrazu ze zbiorów Franciszkanów, a następnie będzie on pokazany zwiedzającym Zamek Królewski. "To dla nas duże wyzwanie. Obraz nie jest w bardzo złym stanie. Jest brudny, ma pociemniałe werniksy, podobrazie jest pęknięte wzdłuż łączeń desek" – mówiła główna konserwator Zamku Królewskiego na Wawelu Ewa Wiłkojć.
Badania specjalistyczne m.in. fizykochemiczne wyjaśnią, czy autorem dzieła jest Lukas Cranach Starszy czy dzieło wyszło z jego warsztatu. "Na pierwszy rzut oka obraz jest imponujący. Mamy tu cechy charakterystyczne dla twórczości Łukasza Cranacha Starszego: sposób malowania karnacji postaci, ust, oczów aniołków, które są bardzo precyzyjnie wymodelowane, pięknie malowane włosy Madonny i lekki, delikatny welon. Zupełnie inaczej jest malowane tło, niebo. Chmury są malowane fakturalnie, bardzo lekko i swobodnie" - mówiła Wiłkojć.
W 2013 roku wawelscy konserwatorzy zakończyli konserwację techniczną innego dzieła Lucasa Cranacha Starszego "Chrystus błogosławiący dzieci". Dzieło to znalazło się w zbiorach wawelskich w roku 1928. Badania i konserwacja tego jednego z ważniejszych renesansowych obrazów w polskich zbiorach trwały kilka lat. Najtrudniejsza była konserwacja techniczna dzieła, które było uszkodzone przez szkodniki, a materiały użyte podczas niedokończonej konserwacji w latach 70. spowodowały deformację podobrazia.
W grudniu zeszłego roku na Wawelu prezentowano po konserwacji obraz "Madonna w płaszczu opiekuńczym" namalowany w 1448 r., który jest pierwszym z czterech datowanych dzieł Giovanniego da Gaeta.
Lucas Cranach Starszy urodził się prawdopodobnie w roku 1472 w miejscowości Kronach (od której przyjął nazwisko) w Górnej Frankonii. Nauki malarstwa pobierał w warsztacie ojca, a w 1501 lub 1502 przybył do Wiednia, gdzie przebywał do roku 1504. Z tego czasu pochodzą takie obrazy artysty, jak "Ukrzyżowanie". Podczas pobytu w Wiedniu artysta rozwinął również twórczość graficzną, tworząc pod wpływem "Wielkiej Pasji" Albrechta Dürera – dwie drzeworytnicze sceny "Ukrzyżowania". Wtedy także powstały pierwsze znane malowane portrety pędzla Cranacha, w tym Johannesa i Anny Cuspinianów, profesorów uniwersyteckich i wiedeńskich humanistów. Wprowadzając w tych obrazach tło pejzażowe, co było wyraźnym przełomem w jego malarstwie, Cranach tworzył fundamenty niemieckiego renesansowego portretu.(PAP)
autor: Małgorzata Wosion-Czoba
wos/ pat/