Mosty kolejowe z Nowej Grobli i Lubaczowa trafią do skansenu kolejnictwa w Baszni Dolnej (Podkarpackie). Eksponaty to blisko stuletnie konstrukcje, które placówce przekazały PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak poinformowała PAP Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK, mosty znajdowały się na wyremontowanej linii kolejowej Munina-Hrebenne. Zastąpiły je już nowe konstrukcje.
„Dwie kratownicowe konstrukcje stalowych mostów z początku i połowy XX w. będą w skansenie w Baszni Dolnej, który powstaje na stacji Basznia. Most z Nowej Grobli będzie dużym – widocznym eksponatem. Druga przeprawa, przeniesiona z Lubaczowa, przyczyni się do budowy +małej+ kolei i będzie na trasie kolejki wąskotorowej, którą w skansenie zamierza stworzyć gmina Lubaczów” – wyjaśniła Janus.
Stalowa kratownica z Lubaczowa o długości ponad 27 m pamięta działania I wojny światowej. Most z 1917 r. był nad rzeką Sołotwa na szlaku Oleszyce – Lubaczów. Drugi z mostów o długości ponad 42 m, z nad rzeki Lubaczówka w Nowej Grobli, pochodzi z 1949 r.
Gmina Lubaczów, dzięki współfinansowaniu inwestycji ze środków Unii Europejskiej wykonała już renowację obu przekazanych przez PLK konstrukcji. Oprócz mostów rewitalizacją objęte są dawne obiekty stacji w Baszni Dolnej oraz wieży ciśnień w Tymcach.
Kolejowa spółka podała, że w ostatnich latach przekazała blisko 100 darowizn instytucjom, które dbają o historię kolei. Elementy infrastruktury trafiły m. in. do Średzkiej Kolei Powiatowej, Grodziskiej Kolei Drezynowej, Żuławskiej Kolei Dojazdowej i Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej.
Wysłużony sprzęt kolejowy został przekazany również szkołom. W 2020 r. Politechnika Wrocławska otrzymała m.in. semafory, tarczę manewrową i dźwignię zwrotnicową, a do Zespołu Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu trafiła nastawnica mechaniczna scentralizowana. (PAP)
autor: Wojciech Huk
huk/ amac/