Pasażerowie mogą od wtorku korzystać z wyremontowanego zabytkowego dworca PKP w podkrakowskiej Skawinie. Oprócz funkcji kolejowej budynek zyskał funkcję kulturalną – zlokalizowano w nim nową siedzibę Miejskiej Biblioteki Publicznej.
Zabytkowy budynek dworcowy został gruntownie odnowiony zarówno na zewnątrz, jak i w środku.
Jak podkreślił burmistrz Norbert Rzepisko, budynek jeszcze kilka lat temu był ruiną, z której nikt nie korzystał. Teraz stał się nową siedzibą Miejskiej Biblioteki Publicznej, a w przyszłości będzie centrum komunikacyjnym gminy z parkingiem, wiatami rowerowymi oraz przystankiem autobusowym.
„Łączymy tradycję z nowoczesnością. Miejska Biblioteka Publiczna znajduje się +po drodze+ na pociąg lub do największego miejskiego parkingu w gminie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wstąpić po książkę i umilić sobie podróż dobrą literaturą” - wskazał burmistrz.
Na trzech piętrach mieszkańcy znajdą tysiące książek, czytelnię oraz salę komputerową. Nowa siedziba biblioteki jest w pełni dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych - znajdują się tam podjazdy, winda, wrzutnia biblioteczna oraz inne usprawnienia.
Obok dworca powstało Skawińskie Centrum Komunikacyjne, gdzie znajduje się pętla autobusowa, wiata dla 60 rowerów oraz parking park&ride dla 500 pojazdów.
Wciąż trwają pozostałe inwestycje infrastrukturalne, przygotowujące Skawinę do uruchomienia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w kierunku Krakowa.
„Po uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej pociąg stanie się dla mieszkańców Skawiny szybkim +tramwajem+ do i z Krakowa” - ocenił burmistrz i przypomniał, że kolej omija korki oraz jest wygodną alternatywą dla samochodów. W godzinach szczytu podróż ze Skawiny do Krakowa zajmuje ponad godzinę. Pociąg tę odległość pokona w 20 minut.
W ramach tych inwestycji w bliskim otoczeniu dworca powstają dwa przejścia podziemne, które są tworzone we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Oba tunele połączą ten główny punkt przesiadkowy z okolicznymi dużymi zakładami pracy oraz często uczęszczanymi przez mieszkańców drogami. Przejścia podziemne powstaną jeszcze w tym roku.
Oba tunele zostaną połączone z 7-kilometrową siecią ciągów pieszo-rowerowych, które umożliwią przemieszczanie ekologicznymi środkami transportu. Budowa ścieżek w mieście Skawina dobiega już końca, w Radziszowie zakończy się jeszcze w tym roku.
Nad torami kolejowymi powstanie kładka łącząca os. Rzepnik z ul. Jagielnia. Będzie ona wyposażona w windę dla osób niepełnosprawnych.
Powstają także nowe stacje kolejowe, a te już istniejące są przebudowywane. Są to Skawina Jagielnia, Skawina Zachodnia, Podbory Skawińskie i Radziszów Centrum. Na mocy porozumienia gminy Skawina z PKP PLK powstaną także stacje: Rzozów Centrum oraz Wola Radziszowska Lipki, w ich okolicy pojawią się też nowe parkingi oraz drogi dojazdowe. Nowe inwestycje zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ pad/