Kultura i sztuka po 1989 roku

04.11.2014 aktualizacja 11.08.2016

„Kto inspiruje? Tadeusz Kantor!" – druga edycja projektu Cricoteki

Tadeusz Kantor, 1967 r. Fot. PAP/CAF/D. Rago Tadeusz Kantor, 1967 r. Fot. PAP/CAF/D. Rago

22 wydarzenia - koncerty muzyczne, spektakle tańca współczesnego, dyskusje i warsztaty - znalazły się w programie tegorocznej, drugiej edycji projektu Cricoteki "Kto inspiruje? Tadeusz Kantor!".

Projekt rozpocznie się w najbliższy czwartek i potrwa do 21 grudnia.

"Chcemy przyjrzeć się temu, w jaki sposób idee i wątki obecne w twórczości Kantora powracają w twórczości współczesnych artystów" - mówiła PAP dyrektor Cricoteki Natalia Zarzecka.

W cyklu "Polifonie" zaplanowano trzy koncerty i warsztaty. "Przed rokiem mieliśmy dużo muzyki improwizowanej, ważny był element intuicji. Tym razem centralnym tematem będzie ciało i dźwięk" - zapowiadała na wtorkowej konferencji prasowej kuratorka „Polifonii” Anna Szwajgier. Już w najbliższy czwartek publiczność będzie mogła zobaczyć prapremierowy projekt „3 Singers” artystów z Chicago, w którym śpiew ptaków będzie mieszał się z odgłosami wydawanymi przez maszyny do szycia typu Singer. W grudniu zaplanowano akustyczny spektakl „Stille”.

Cykl "Maszyna choreograficzna" ma pokazać związki teatru Kantora i tańca współczesnego. Punktem wyjścia, podobnie jak przed rokiem, będzie „ciało i cielesność”, a w programie znalazło się sześć spektakli i dwie instalacje.

Publiczność będzie mogła zobaczyć m.in. spektakle Izy Szostak „Ciało. Dziecko. Obiekt”, Joanny Leśnierowskiej „Rekonstrukcja” i Iwony Pasińskiej „Ostatnia niedziela”. „Ten spektakl jest remiksem przedstawienia Conrada Drzewieckiego pod tym samym tytułem, który w 1986 r. został źle przyjęty przez publiczność podczas Spotkań Baletowych w Łodzi. Ten spektakl przetwarzają osoby, które współpracowały z Drzewieckim - Iwona Pasińska i Mikołaj Mikołajczyk” - mówiła kurator "Maszyny choreograficznej" Anna Królica.

Nowością w tegorocznej odsłonie „Kto inspiruje? Tadeusz Kantor!” będzie cykl wykładów i warsztatów poświęconych teatrowi anatomicznemu – wykorzystującemu motyw martwego ciała oraz śmierci. Punktem wyjścia do dyskusji będzie happening Tadeusza Kantora „Lekcja anatomii wedle Rembrandta”. W tym cyklu zaplanowano m.in. wykład Katarzyny Fazan „Martwe ciało. Kantor i inne inscenizacje anatomii śmierci” i warsztaty prowadzone przez Wojciecha Ziemilskiego. 17 listopada pokazany zostanie zapis przedstawienia „Kościół strachu przed obcym we mnie” niemieckiego reżysera Christopha Schlingensiefa.

Kolejny nowym cyklem będą „Biografie w teatrze”, czyli projekcje filmowe i dyskusje dotyczące odtwarzania i „modelowania” biografii w teatrze. W grudniu odbędą się spotkania z autorką biografii Wiery Gran Agatą Tuszyńską i z Krystianem Lupą, który wyreżyserował spektakl "Persona. Tryptyk/Marilyn" i tej właśnie realizacji poświęcona będzie rozmowa z twórcą. W części poświęconej tworzeniu biografii „zbiorowych, narodowych” zaplanowano projekcję fragmentów spektakli „Mickiewicz. Dziady. Performance” z Teatru Polskiego w Bydgoszczy w reż. Pawła Wodzińskiego oraz zapisu spektaklu Kantora „Wielopole, Wielopole”.

Wstęp na wykłady jest wolny. Udział w warsztatach wymaga wcześniejszej rejestracji, na przedstawienia i koncerty obowiązują bilety. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Cricoteki www.news.cricoteka.pl. (PAP)

wos/ mhr/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL