Do połowy marca trwa przyjmowanie zgłoszeń do udziału w projekcie edukacyjnym poznańskiego oddziału IPN pt. Wehikuł czasu. Jego celem jest rozwijanie wśród uczniów szkół podstawowych zainteresowania przeszłością i pogłębianie wiedzy na temat historii PRL. Finał projektu nastąpi na początku czerwca. Wehikuł czasu to jeden z kilku edukacyjnych przedsięwzięć prowadzonych przez poznański oddział Instytutu Pamięci Narodowej i przygotowanych z myślą o młodzieży szkolnej i studentach.
Jak powiedziała PAP Natalia Cichocka z poznańskiego oddziału IPN, projekt ma umożliwić najmłodszym poznanie najnowszej historii Polski poprzez naukę połączoną z elementami zabawy. Jego uczestnicy będą mieli szansę zaznajomienia się z realiami życia codziennego w PRL poprzez kulturę materialną tego okresu.
"Zadaniem uczniów będzie odnalezienie w swoim otoczeniu przedmiotów z okresu PRL, sfotografowanie i opisanie ich przeznaczenia. Prace mogą zawierać informacje o pozyskaniu, przeznaczeniu, sposobie używania przedmiotu i okresu, w którym był wykorzystywany. Mogą w nich się znaleźć również interesujące czy zabawne historie związane z opisywanym eksponatem" - powiedziała.
Jak dodała, szczególnie wartościowe będą historie dotyczące przedmiotów, które nie są już dzisiaj powszechnie używane, lub funkcjonowały w innej formie.
"Odkrywać będziemy historie odszukanych i odkurzonych przez uczniów przedmiotów i na ich podstawie poznawać prawdę o ludziach tamtej epoki, ich radościach i troskach. Sprawdzimy, co mówią o minionych czasach i do czego służyły frania lub saturator" - powiedziała Cichocka.
Zgromadzone przez uczniów przedmioty posłużą jako eksponaty wystawy zorganizowanej w ramach finału projektu w siedzibie IPN w Poznaniu. Na autorów najciekawszych prac czekają nagrody.
Wehikuł czasu nie jest jedynym projektem edukacyjnym prowadzonym przez poznański oddział IPN. W środę w Poznaniu rozstrzygnięto pilotaż przedsięwzięcia pn. Zrozumieć historię – młodzież debatuje.
Zainicjowany na początku roku przez IPN we współpracy z Wydziałem Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu projekt miał formę międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich.
W ich trakcie licealiści toczyli spory wokół popularnych w opinii publicznej tez na temat ważnych w naszej najnowszej historii wątków, jak "Powstanie warszawskie było narodową katastrofą" czy "Poznański Czerwiec można zaliczyć do panteonu polskich powstań narodowych". W finale najlepsza okazała się drużyna II Liceum Ogólnokształcącego w Koninie.
12 i 13 marca w Poznaniu odbywać się będzie druga edycja ogólnopolskiego projektu pn. Wielkie Korepetycje z Historii, skierowanego do uczniów i studentów. Tegoroczna edycja inicjatywy skupiać się będzie na upowszechnianiu wiedzy z zakresu historii podziemia antykomunistycznego i Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej.
Do udziału w tym przedsięwzięciu przystąpiły największe ośrodki akademickie w kraju.(PAP)
rpo/ itm/