Wydana przez IPN gra edukacyjna „Kolejka” przenosi graczy w realia PRL-owskiego rynku. W połowie grudnia ukaże się dodatek do gry zatytułowany „Ogonek”, który wprowadza do rozgrywki nowe kolejkowe emocje.
„+Kolejka+ jest przede wszystkim grą edukacyjną i opowiada o sytuacjach, które faktycznie miały miejsce w PRL. Chcemy, by osoby kończące grę nie tylko miały poczucie ciekawie spędzonego czasu, ale także były bogatsze o porcję wiedzy historycznej. Mamy nadzieję, że już po jednej partii gracze docenią to, że czasy długich kolejek przed sklepami są już tylko elementem gry a nie codzienności.” – tłumaczy zastępca dyrektora Biura Edukacji Publicznej IPN dr Andrzej Zawistowski, konsultant historyczny gry.
Dzięki rozszerzeniu dla szóstego gracza będzie mogli zmierzyć się z rzeczywistością lat osiemdziesiątych w jeszcze większym gronie. Codzienne doniesienia „Trybuny Ludu” spowodują zaskakujące zmiany sytuacji na planszy. Zakupiona w sklepie monopolowym „waluta zastępcza” ożywi wymianę na bazarze i pozwoli zyskać sympatię spekulantów.
„Wydawało się, że to tylko jedna z wielu wymagających strategicznego myślenia nowoczesnych gier planszowych. Okazało się jednak, że reguły gry nie są dla uczestników zabawy najważniejsze. Zagrywanie kart i przesuwanie pionków jest tylko pretekstem służącym pogłębianiu relacji miedzy graczami” - mówi pracownik IPN oraz autor gry, Karol Madaj.
Dzięki rozszerzeniu dla szóstego gracza będzie mogli zmierzyć się z rzeczywistością lat osiemdziesiątych w jeszcze większym gronie. Codzienne doniesienia „Trybuny Ludu” spowodują zaskakujące zmiany sytuacji na planszy. Zakupiona w sklepie monopolowym „waluta zastępcza” ożywi wymianę na bazarze i pozwoli zyskać sympatię spekulantów. Jeśli wrażeń będzie zbyt mało – karty pola do popisu pozwolą na wprowadzenie do gry własnych wydarzeń i kolejkowych forteli.
„W związku z grudniową premierą dodatku w sposób szczególny skupiliśmy się na absurdach gospodarczych stanu wojennego, kiedy to władze, próbowały rozwiązać problemy ekonomiczne przy pomocy wojskowej dyscypliny. Podobnie jak w podstawowej wersji gry +Kolejka+ do dodatku dołączona będzie broszura zawierającą bardziej szczegółowe wyjaśnienie historycznych mechanizmów zawartych w grze, na przykład używania alkoholu jako waluty zastępczej w nieoficjalnym handlu” – tłumaczy Zawistowski.
Gra planszowa „Kolejka” opowiada o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL. Zadanie graczy polega na wysłaniu swojej, złożonej z pięciu pionków, rodziny do sklepów i kupienie wszystkich towarów z wylosowanej listy zakupów. Problem polega na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste.
wmk