Ponad 1200 osób przesłało swoje opinie w ramach prekonsultacji propozycji wymagań egzaminacyjnych na maturze wiosną 2023 r. i wiosną 2024 r. 70 proc. uwag pochodziło od przyszłych maturzystów - poinformowała we wtorek Centralna Komisja Egzaminacyjna.
"Pomiędzy 30 grudnia 2021 r. a 10 stycznia 2022 r. wpłynęło ponad 1 050 e-maili, od ponad 1 200 osób (część maili przesyłały zespoły). Ponad 70 proc. uwag przesłali przyszli maturzyści. Stanowiska przesyłali również nauczyciele, stowarzyszenia, a także m.in. uniwersytety i Polska Izba Książki" - poinformowała we wtorek CKE na Twitterze.
"Dziękujemy za wszystkie uwagi! Przekazujemy je do analizy ekspertom, którzy opracowują propozycje wymagań dla Ministra Edukacji i Nauki" - dodano.
W grudniu 2021 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało, że podobnie jak w 2021 i 2022 r. także wiosną 2023 r. i wiosną 2024 r. egzamin maturalny przeprowadzony będzie na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej.
Wymagania egzaminacyjne dla maturzystów zdających wiosną 2023 r. i wiosną 2024 r. będą jednak inne, niż obowiązujące w 2021 r. i w 2022 r. Wiosną 2022 r. maturę zdawać będzie, bowiem ostatni rocznik absolwentów 3-letniego liceum ogólnokształcącego. Rok później, wiosną 2023 r. do egzaminów maturalnych przystąpi pierwszy rocznik absolwentów 4-letniego liceum, który się uczy według nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Propozycja wymagań, które mają obowiązywać na maturze wiosną 2023 r. i w 2024 r., poddana prekonsultacjom jest dostępna na stronie internetowej resortu edukacji i nauki.
Po zakończeniu właściwych konsultacji projektu wymagań egzaminacyjne na 2023 i 2024 r. zostaną one ogłoszone w formie rozporządzenia.
Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało także, że dla zdających maturę wiosną 2023 r. w grudniu 2022 r. przeprowadzony zostanie próbny egzamin maturalny.
W związku z epidemią COVID-19 i z koniecznością prowadzenia edukacji zdalnej egzamin maturalny w maju 2021 r. po raz pierwszy przeprowadzony został na podstawie wymagań egzaminacyjnych, które zostały ogłoszone w grudniu 2020 r., a nie jak we wcześniejszych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Wymagania te stanowią zawężony katalog wymagań (o 20-30 proc., w zależności od przedmiotu) określonych w podstawie.
W kwietniu 2021 r. minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zapowiedział, że także wiosną 2022 r. egzaminy będą przeprowadzone na podstawie wymagań. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mir/