Prof. Mariusz Jędrzejko, dyrektor Mazowieckiego Centrum Profilaktyki Uzależnień, powiedział w trakcie konferencji "Życie w wirtualnym świecie - uzależnienie dzieci i młodzieży od internetu”, że już w szkołach podstawowych powinna być prowadzona edukacja multimedialna. We wtorkowej konferencji uczestniczyli nauczyciele, pedagodzy i rodzice uczniów z Warszawy.
"Media cyfrowe mają ogromny wpływ na rozwój mózgu dzieci. Dzieci korzystające z mediów cyfrowych szybciej analizują, szybciej wyłapują szczegóły i łączą różnego rodzaju wątki" - powiedział prof. Mariusz Jędrzejko, pedagog i socjolog oraz dyrektor Mazowieckiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.
Prof. Jędrzejko zastrzegł jednak, że nadmiar informacji prowadzi do negatywnych skutków. "Jeśli tych informacji jest za dużo to w głowie pojawia się mechanizm określany, jako przeciążenie informacyjne, czyli głowa w ciągu jednej sekwencji czasowej musi wykonać kilka czynności i nie jest w stanie tego zrobić w sposób analityczny, tylko robi tzw. krótkie skrypty, czyli wybiera to, co pojawia się najczęściej" - wyjaśnił naukowiec i dodał, że taka sytuacja może wpłynąć na moralność dziecka.
"Media cyfrowe mają ogromny wpływ na rozwój mózgu dzieci. Dzieci korzystające z mediów cyfrowych szybciej analizują, szybciej wyłapują szczegóły i łączą różnego rodzaju wątki" - powiedział prof. Mariusz Jędrzejko, pedagog i socjolog oraz dyrektor Mazowieckiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.
"Tu się pojawia element teorii społecznego uczenia się, czyli jeśli widzimy coś wielokrotnie, to przestajemy to traktować, jako dobre lub złe, tylko traktujemy to, jako skuteczne i tu tkwi niebezpieczeństwo, bo to może być wulgarne określenie, jakieś agresywne zachowanie. A media cyfrowe nie wartościują" - dodał Jędrzejko.
Naukowiec zauważył, że za 15 lat w Polsce wejdzie w wiek dorosły pokolenie, które od urodzenia ma kontakt z mediami cyfrowymi. Dlatego, jego zdaniem, konieczne jest wprowadzenie do szkół podstawowych edukacji medialnej. "Czyli uczyć się jak korzystać z internetu, na co uważać w sieci, jak wykorzystać internet. Edukacja multimedialna powinna pomóc dzieciom w uporządkowaniu tego zbioru informacji, jakim jest internet" - mówił Jędrzejko.
Zdaniem dyrektora Mazowieckiego Centrum Profilaktyki Uzależnień rodzice mogą pozwolić na pierwszy kontakt z multimediami dzieciom nie wcześniej niż wieku pięciu-sześciu lat.
"Multimedia dla dzieci muszą mieć charakter interaktywny, ale także jednoznaczny przekaz moralny. Oczywiście pewne treści takie jak agresja, pornografia, sex itp. powinny być blokowane" - zaznaczył Jędrzejko.
Konferencji "Życie w wirtualnym świecie - uzależnienie dzieci i młodzieży od internetu”, została zorganizowana przez Urząd Miasta Warszawy w ramach stołecznego programu "Akademia zdrowego ucznia”.(PAP)
krm/ abe/