Każdy człowiek – niezależnie od wieku – może być twórcą, a jego dzieła są chronione – to jeden z przekazów ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Jesteś twórcą – masz prawo” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego skierowanej do dzieci szkół podstawowych, która została zainaugurowana w czwartek.
W siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie odbyła się w czwartek konferencja prasowa inaugurującą ogólnopolską kampanię edukacyjną "Jesteś twórcą - masz prawo".
Kampania ma pokazać dzieciom, że wszystko, co tworzą, należy do nich oraz podpowiedzieć, w jaki sposób efektami swojej pracy mogą dzielić się z innymi. Ma uświadomić, jak odpowiedzialnie i zgodnie z prawem mogą korzystać z dzieł innych, także w przestrzeni internetu i mediów społecznościowych.
Wiceminister kultury Paweł Lewandowski ocenił, że "największym problemem w dzisiejszych czasach, jeśli chodzi o prawa autorskie, jest niewielka świadomość funkcjonowania tego prawa". "Ludzie wiedzą, że ono istnieje, ale nie do końca wiedzą, jak funkcjonuje, ono jest także skomplikowane dla prawników" - przyznał Lewandowski.
Jak mówił, "żeby budować świadomość prawa autorskiego, powinniśmy przede wszystkim zacząć od najmłodszych, którzy na co dzień stykają się w internecie z różnymi dziełami kultury, dlatego Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego postanowiło objąć mecenatem tę kampanię".
"Jesteśmy zgodni, co do tego, że świadomość prawa powinniśmy upowszechniać wśród wszystkich obywateli, zaczynając od młodzieży" - podkreślił.
Dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy powiedział, że kampania "Jesteś twórcą - masz prawo" jest "unikatowa dlatego, że jest skierowana do dzieci, oczywiście w tle do rodziców i do nauczycieli". Zaznaczył, że "nikt wcześniej w Polsce tego nie robił".
"Chcemy zwrócić uwagę na to, że kiedy dziecko tworzy lub korzysta z czyjejś twórczości, to żeby zadało sobie pytanie: jeżeli to jest mój utwór, to ja będę decydował o tym, co dalej z tym dziełem będzie się działo, a jeżeli korzystam z utworu innego autorstwa, to w jaki sposób mogę wykorzystać to dzieło i z jakimi to się wiąże elementami" - wyjaśnił dyrektor PWM.
Poinformował, że kampania potrwa do 23 kwietnia, który jest Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich. Dodał, że twórcy kampanii chcą dotrzeć do dzieci i młodzieży przez szkoły. "Dzięki platformie Librus, wszystkie nasze materiały dydaktyczne, które przygotowaliśmy, będą dostępne w szkołach" - poinformował dr Cichy. Zaznaczył, że będą one również dostępne na specjalnej stronie internetowej przygotowanej na potrzeby kampanii - www.jestestworca.pl.
"Przygotowaliśmy szereg scenariuszy, które w atrakcyjny sposób mają zainspirować nauczycieli do podjęcia tego trudnego tematu. Scenariusze są podzielone na dwie grupy wiekowe, dzieci, które uczęszczają do klas 4-5 i dla dzieci, które uczęszczają dla klas 6-8" - przekazał dyrektor PWM. Dodał, że "scenariuszom towarzyszą materiały wideo, zrealizowane przez dzieci dla dzieci".
W ramach kampanii zostanie przeprowadzona także w wybranych szkołach podstawowych na terenie kraju, seria warsztatów z udziałem influencerów i ekspertów. Całość dopełni ogólnopolski konkurs dla uczniów "Bierzmy się do dzieła", w którym zwycięski zespół otrzyma profesjonalny sprzęt audio-wideo dla swojej szkoły. "Chcemy zainspirować dzieci do tego, aby stworzyły coś wspólnie. Pod opieką nauczyciela lub innego opiekuna mogą złączyć swoje siły, od trzech osób wzwyż, nie ograniczamy wyobraźni dzieci, ponieważ może to być dzieło muzyczne, literackie, mogą napisać musical" - powiedział.
Dyrektor Polskiego Radia Dzieciom Daria Druzgała przypomniała, że radio angażuje dzieci w konkursy literackie, rysunkowe i muzyczne. "Za każdym razem prosimy opiekunów, żeby przekazali nam prawa do publikacji, do emisji. Spotykamy się z pytaniem od opiekunów - ale po co, przecież to jest tylko rysunek dziecka". "Tak, ale jest to dzieło, efekt pracy twórczej, nieważne, ile twórca ma lat, ma swoje prawa, ale także obowiązki" - podkreśliła Druzgała. Zapowiedziała, że najbardziej zaangażowaną w kampanię anteną będzie Polskie Radio Dzieciom, jednak "informacji nie zabraknie na innych antenach publicznego nadawcy".
Członek Zarządu Telewizji Polskiej S.A. Mateusz Matyszkowicz powiedział, że "dostępność internetu, aplikacji, możliwość bycia na bieżąco z kulturą, to jest ogromna wartość, ale też niebezpieczeństwo". Jak mówił, "wszyscy czujemy, że prawo autorskie tak oczywiste kiedyś, dzisiaj dla naszych dzieci jest mniej oczywiste, a Daniel Cichy znalazł sposób na to, jak opowiedzieć to nie w sposób negatywny, zakazujący, rygorystyczny, ale pozytywny" - podkreślił Matyszkowicz. Dodał, że TVP włącza się w kampanię, bo jest to część ich misji.
Prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik powiedział, że kampania urzekła go trzema elementami. "Po pierwsze, że ma pozytywny przekaz, czyli pokazanie, że każdy z nas jest twórcą, każdy z nas ma potencjał bycia twórcą i pokazuje, że powinniśmy nie bać się i wykorzystywać nasz potencjał artystyczny. Z drugiej strony, kampania pozwala w pozytywny sposób przekonywać młodego człowieka do ochrony prawa autorskiego, edukuje o szacunku do kultury, szacunku do twórcy, poprzez szacunek do tego, co ktoś inny stworzył i co nam się podoba" - mówił Kanownik.
Ocenił, że "to właśnie młode pokolenie powinno być tym pokoleniem, gdzie szczególnie edukujemy, dbamy o to, żeby oni stworzyli tę świadomą postawę naszego społeczeństwa, która będzie z szacunkiem korzystała z czyjejś twórczości".
"Trzeci element - z mojego zawodowego doświadczenia chyba najistotniejszy - kampania pokaże, że nowe technologie, cyfrowy świat, to są narzędzia, które mogą służyć kulturze. To są narzędzia, które pobudzają kreatywność młodego człowieka do tworzenia czegoś nowego, ale także to są narzędzia do promowania kultury, do szerzenia dostępu do kultury i pozwalające każdemu z nas, w każdej sekundzie naszego życia, mieć dostęp do kultury, do twórców, do dzieł nawet z najdalszych zakątków naszego świata, a nasze dzieła polskie mogą być udostępniane i szerzone, promowane na całym świecie" - podkreślił prezes Związku Cyfrowa Polska.
Patronat honorowy nad kampanią "Jesteś twórcą - masz prawo" objął minister kultury i dziedzictwa narodowego, patronami medialnymi przedsięwzięcia są Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. W kampanię zaangażowali się partnerzy - Polski Instytut Sztuki Filmowej, Związek Cyfrowa Polska, Librus - dostawca elektronicznych dzienników lekcyjnych, oraz Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/ dki/ wj/