Programy polityczne kandydatów np. Jacka Kuronia i Anny Radziwiłł czy instrukcje, jak głosować 4 czerwca przygotowane przez Solidarność - to niektóre z dokumentów, z jakimi mogą się zapoznać uczestnicy lekcji archiwalnych prowadzonych przez Archiwa Państwowe.
"Warsztaty archiwalne zaczęliśmy prowadzić kilka lat temu. Początkowo były skierowane do nauczycieli, ponieważ doszliśmy do wniosku, że w związku z reformą oświaty i nową podstawą programową możliwość dostępu do oryginalnych źródeł będzie dla nich pomocna. Chcieliśmy pokazać, jak wykorzystać archiwum jako warsztat i jak pokazać młodzieży, że nie jest to jakieś dziwne, obce miejsce i nauczyć się w nim poruszać, +otworzyć je+ na młodych ludzi" - opowiadała PAP Violetta Urbaniak z Archiwum Państwowego w Warszawie.
Jak zaznaczyła, zaproszeni na warsztaty nauczyciele z czasem zaczęli przyprowadzać uczniów, praktycznie z każdego poziomu nauczania. "I dla tych różnorakich grup prowadzimy lekcje muzealne w formie zajęć warsztatowych z wykorzystaniem oryginalnych materiałów archiwalnych i ich kopii, czyli kolorowych wydruków ze skanów, z których można aktywnie korzystać. Ale dzięki wglądowi w oryginały młodzież może się zorientować, jak wyglądały materiały wytwarzane w XIX czy na początku XX w. A ponieważ nasze archiwum mieści się w stolicy, główny nacisk został położony oczywiście na varsaviana" - powiedziała Urbaniak.
"Chcieliśmy pokazać, jak wykorzystać archiwum jako warsztat i jak pokazać młodzieży, że nie jest to jakieś dziwne, obce miejsce i nauczyć się w nim poruszać, +otworzyć je+ na młodych ludzi" - opowiadała PAP Violetta Urbaniak z Archiwum Państwowego w Warszawie.
Dzięki źródłom można zobaczyć stolicę z przełomu XIX i XX w. czy poznać zawody, jakie funkcjonowały w dawnej Warszawie i porównać to z sytuacją współczesną. Archiwum przygotowało różnorodne bloki tematyczne, w ramach których młodzież może wziąć udział w lekcjach muzealnych poświęconych np. I wojnie, której 100. rocznica mija w tym roku. Placówka dysponuje różnymi rodzajami materiałów związanych z tym okresem - dokumentami, materiałami ikonograficznymi, zbiorem kart pocztowych o charakterze propagandowym, afiszami czy fotografiami.
Inny z bloków tematycznych jest związany z mijającą w tym roku 25. rocznicą wyborów 4 czerwca 1989 r. i przybliża poszczególne etapy do nich prowadzące. W jego ramach znalazło się pięć podtematów. Pierwszy jest poświęcany dekadzie Edwarda Gierka. "Podczas warsztatów uczniowie mają szansę zapoznać się ze źródłami dotyczącymi m.in. Konfederacji Polski Niepodległej, Ruchu Obrony Praw Człowieka i Obywatela oraz Komitetu Obrony Robotników. Proponujemy też przegląd plakatów z okresu sukcesów Gierka, cykl fotografii pokazujących czyny społeczne i obchody święta 1 maja czy dokumenty związane z wydarzeniami z czerwca 1976 r. w Ursusie" - mówiła Urbaniak.
"Drugi z podtematów poświęcony okresowi przed stanem wojennym przypomni pierwsze pielgrzymki Jana Pawła II do Polski, cykle fotografii pokazujących hasła wymalowywane na murze Stoczni Szczecińskiej, materiały ulotne kolportowane w tym czasie zarówno przez stronę solidarnościową, jak i rządową, dzięki którym można poznać technikę, w jakiej powstawały i używane hasła" - relacjonowała przedstawicielka archiwum.
Kolejny cykl zatytułowany "Zima wasza, wiosna nasza" nawiązuje do stanu wojennego i ówczesnych haseł propagowanych. "Pokazuje losy działaczy solidarnościowych w okresie internowania. Ilustrują je m.in. materiały ulotne. Kolejne dwa podtematy są poświęcone okresowi Okrągłego Stołu i kampanii przed wyborami 1989 r. Uczniowie dzięki materiałom archiwalnym mają szansę zobaczyć, jak wyglądała walka polityczna w okresie przedwyborczym i poznać materiały związane z wyborami, a także ilustrujące, jak wyglądał rozkład sił po wyborach" - zaakcentowała Urbaniak.
Grupy zainteresowane udziałem w lekcjach archiwalnych mogą wysłać zgłoszenie pod adresem mailowym archiwum. W warsztatach mogą brać udział grupy maksymalnie kilkunastu osób ze szkół różnych stopni. Jak zaznaczyła przedstawicielka archiwum, wrażenia zarówno nauczycieli, jak i uczniów biorących udział w lekcjach muzealnych są bardzo pozytywne. "Pedagodzy pytają potem czy coś nowego będzie w przyszłym roku, czy będziemy kontynuować dany cykl, a także sami proponują tematy. To bardzo nas cieszy i wydaje się najlepszą rekomendacją" - podsumowała Urbaniak. (PAP)
akn/ dym/