97,6 proc. przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego w całym kraju pracowało w poniedziałek w trybie stacjonarnym. Stacjonarnie pracowało też 93,1 proc. szkół podstawowych i 94,5 proc. szkół ponadpodstawowych w 11 województwach – poinformowało Ministerstwo Edukacji i Nauki.
W sobotę w województwach kujawsko-pomorskim, lubuskim, małopolskim, świętokrzyskim i w wielkopolskim zaczęły się ferie zimowe w szkołach. W pozostałych rozpoczną się one za tydzień, dwa tygodnie lub za cztery. Dwutygodniowa przerwa w zajęciach, zależnie od województwa, nastąpi między 15 stycznia a 27 lutego.
Przedszkola są placówkami nieferyjnymi, pracują przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola lub rady rodziców.
Stacjonarnie w poniedziałek pracowało 15 070 placówek wychowania przedszkolnego (przedszkola, zespoły wychowania przedszkolnego, punkty przedszkolne), co stanowi 97,6 proc. wszystkich. 9 przedszkoli pracowało zdalnie, a 356 w trybie mieszanym.
W poniedziałek stacjonarnie pracowały 13 394 szkoły podstawowe i 7384 ponadpodstawowe, czyli 93,1 proc. szkół podstawowych i 94,5 ponadpodstawowych w 11 województwach. Zdalnie pracowało 10 szkół podstawowych i 3 ponadpodstawowe. W trybie mieszanym pracowały 984 szkoły podstawowe i 425 ponadpodstawowych.
Informacje zebrane na podstawie danych od dyrektorów szkół i placówek pochodzą od kuratorów oświaty.
W razie stwierdzenia zakażenia COVID-19 u uczniów, wychowanków lub pracowników placówki oświatowej państwowy powiatowy inspektor sanitarny przeprowadza dochodzenie epidemiologiczne. Jego celem jest ustalenie kręgu osób narażonych. W wyniku tego dochodzenia podejmowana jest decyzja w zakresie zastosowania odpowiednich działań mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa.
Dyrektor szkoły lub przedszkola za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego może zawiesić zajęcia stacjonarne na czas oznaczony i przejść na nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Zawieszenie zajęć może dotyczyć grupy, oddziału, klasy, etapu edukacyjnego, a także całej szkoły lub placówki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć.
Tydzień temu, 10 stycznia, stacjonarnie pracowało 15 315 placówek wychowania przedszkolnego (przedszkola, zespoły wychowania przedszkolnego, punkty przedszkolne), co stanowiło 99,2 proc. wszystkich. 6 przedszkoli pracowało zdalnie, a 114 w trybie mieszanym.
10 stycznia stacjonarnie pracowało 14 358 szkół podstawowych, czyli 99,8 proc. wszystkich i 7806 ponadpodstawowych, czyli 99,9 proc. Zdalnie pracowały 3 szkoły podstawowe. Żadna szkoła ponadpodstawowa nie pracowała zdalnie. W trybie mieszanym pracowało 27 szkół podstawowych i 6 ponadpodstawowych.
W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych nauka stacjonarna była zawieszona od 20 grudnia do 9 stycznia, w jej miejsce prowadzono naukę zdalną. Do nauki stacjonarnej uczniowie wrócili 10 stycznia. Przedszkola cały czas pracują w trybie stacjonarnym. (PAP)
Autorki: Danuta Starzyńska-Rosiecka, Agata Zbieg
dsr/ agz/ joz/