Rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego zostało podpisane. Wejdzie w życie 1 września br. – poinformowało w piątek MEN.
Rozporządzenie określa podstawy programowe dla 215 zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, przyporządkowanych do 32 branż, jak również dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów.
Podstawy programowe do dokument, w którym opisane jest, co uczeń powinien umieć. Programy nauczania i podręczniki muszą być z nimi zgodne. Nauczyciel ma obowiązek realizacji treści zawartych w podstawie.
Nowe podstawy programowe różnią się od dotychczasowej przede wszystkim strukturą i zakresem treści. Nowy dokument uwzględnia kryteria weryfikacji efektów kształcenia, czyli opisane są w nim wymagania, które potwierdzą osiągniecie efektów kształcenia w danym zawodzie. Nowa struktura jest transparentna zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela. Uczeń może poznać wymagania na egzaminie zawodowym, czyli to, czego będzie się uczyć. Nauczyciel ma jasno określone wymagania, które pomogą mu w opracowaniu kryteriów oceniania.
Rozporządzenie jest efektem wprowadzonej reformy kształcenia zawodowego w zakresie programowym. "Od 2017 r. razem z pracodawcami przygotowywaliśmy nowe podstawy programowe, uwzględniające aktualne zapotrzebowanie na rynku pracy. W ramach konsultacji z ponad tysiącem przedstawicieli pracodawców różnych branż, podczas licznych spotkań, rozmawiano o tym, czego powinna uczyć szkoła prowadząca kształcenie w zawodach. Wynikiem tych rozmów są m.in. wprowadzone nowe zawody, o które wnioskowali pracodawcy, np. technik programista, pracownik pomocniczy gastronomii, drukarz fleksograficzny, monter jachtów i łodzi" – informuje Ministerstwo Edukacji Narodowej w komunikacie.
"Nowa podstawa programowa to wzmocnienie drożności systemu. Oznacza to, że została otworzona droga dalszego rozwoju zawodowego np. w zawodach: betoniarz-zbrojach, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanej. Absolwent branżowej szkoły I stopnia, może zostać np. technikiem budownictwa. Ponadto, zgodnie z oczekiwaniami pracodawców, w wielu zawodach uczniowie będą przygotowywani do uzyskania niezbędnych uprawnień zawodowych" – zaznaczył resort.
Dokument zawiera także propozycje dodatkowych umiejętności zawodowych, które szkoła może wybrać jako dodatkową ofertę w danym zawodzie. Na przykład technik fryzjer może uczyć się podstaw wizażu lub podstaw barberstwa. Technik informatyk może zdobywać dodatkowe umiejętności w zakresie bezpieczeństwa w sieci lub programowania w języku Python. Kelner może nabywać umiejętności baristyczne, a ogrodnik – prowadzenia winnic. Uczniowie zawodów poligraficznych mogą przygotowywać się do modelowania 3D.To elementy, które są odpowiedzią na faktyczne zapotrzebowanie na rynku pracy.
Przepisy rozporządzenia stosowane będą od roku szkolnego 2019/2020 w klasie I branżowej szkoły I stopnia (która rozpoczyna się 1 września 2019 r. lub 1 lutego 2020 r.), w semestrze I szkoły policealnej, w klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum i w klasie I pięcioletniego technikum. Od roku szkolnego 2020/2021 przepisy stosowane będą w semestrze I branżowej szkoły II stopnia, a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ joz/