Uczniowie z Ukrainy w wieku obowiązku szkolnego i obowiązku nauki są przyjmowani do szkół publicznych i obejmowani opieką, a także nauczaniem na warunkach dotyczących obywateli polskich – czytamy w informacji ministra edukacji i nauki dla dyrektorów szkół i organów prowadzących.
W związku z agresją Rosji na Ukrainę minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek przesłał do szkół i organów prowadzących informację o zasadach przyjmowania cudzoziemców do polskich szkół.
Znalazły się też tam dodatkowe informacje o wsparciu nauki uczniów przybywających z zagranicy i udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Z pisma wynika, że uczniowie z Ukrainy w wieku obowiązku szkolnego i obowiązku nauki (7-18 lat) są przyjmowani do szkół publicznych i obejmowani opieką, a także nauczaniem na warunkach dotyczących obywateli polskich. Sprecyzowano, że przyjęcie do szkoły jest możliwe w ciągu całego roku szkolnego, a ustalenie klasy, w której kontynuowana jest nauka, odbywa się na podstawie sumy ukończonych lat nauki szkolnej za granicą.
Przyjmowanie uczniów przybywających z zagranicy jest uregulowane na poziomie ustawowym. W procesie tym nie ma znaczenia prawna podstawa pobytu ucznia w Polsce – dodano.
W informacji szefa MEiN czytamy, że cudzoziemcy, którzy nie posługują się językiem polskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z nauki w szkole, mogą uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z języka polskiego, realizować naukę w formie oddziału przygotowawczego, w którym proces nauczania jest dostosowany do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów lub korzystać z pomocy osoby władającej językiem kraju pochodzenia zatrudnionej w charakterze pomocy nauczyciela.
Mogą też korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę. Zaznaczono, że decyzję o przyznaniu danej formy wsparcia podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Przewidziano też objęcie uczniów cudzoziemskich pomocą psychologiczno-pedagogiczną w związku z doświadczeniem migracyjnym. Wyjaśniono, że pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia.(PAP)
szz/ joz/