Muzeum Auschwitz realizuje projekt „Przez wspólną przeszłość ku teraźniejszości” skierowany do uczniów polskich szkół ponadpodstawowych, łączący edukację o przedwojennym życiu żydowskim z wiedzą o Auschwitz i Holokauście – podały w poniedziałek służby prasowe placówki.
Przedsięwzięcie jest związane z przypadającą w br. 75. rocznicą tzw. Akcji Reinhardt i Zagłady Żydów polskich.
„Edukacja o Auschwitz i Holokauście staje się w pełni komplementarna wtedy, gdy przedstawiane są nie tylko zagadnienia dotyczące funkcjonowania niemieckiego obozu oraz mechanizmów Zagłady, ale także droga, która do nich doprowadziła oraz ich skutki. Nauczanie o zagładzie Żydów europejskich nie może pomijać problematyki okresu przedwojennego, zarówno rozwoju ideologii nazistowskiej oraz nowoczesnego rasistowskiego antysemityzmu, jak również ukazania życia żydowskiego, które toczyło się w niemal każdym mieście II Rzeczpospolitej i w wielu miejscach w Europie” – podało biuro prasowe Muzeum.
Program realizowany przez Muzeum obejmuje jednodniową wizytę w mieszczących się w Oświęcimiu – Centrum Żydowskim oraz Miejscu Pamięci Auschwitz.
Nauczyciele mogą przygotować uczniów do wizyty m.in. korzystając ze scenariusza lekcji przygotowanej przez diecezję bielsko-żywiecką. Młodzież poznaje historię, tradycję, obyczaje żydowskie i wspólne korzenie z chrześcijaństwem. Scenariusz dostępny jest w Internecie http://diecezja.bielsko.pl/pdf/przez_wspolna_historie_2.pdf. Wykorzystać można także lekcję internetową przygotowaną przez Muzeum http://lekcja.auschwitz.org/9_m_pamieci/.
Paweł Sawicki z biura prasowego Muzeum powiedział, że w Centrum Żydowskim uczniowie wezmą udział w warsztatach na wystawie „Oszpicin. Historia żydowskiego Oświęcimia”. Później zwiedzą były niemiecki obóz. Całość zwieńczą warsztaty w bloku 27 na terenie byłego KL Auschwitz, gdzie mieści się stała ekspozycja poświęcona zagładzie europejskich Żydów.
Nauczyciele mogą przygotować uczniów do wizyty m.in. korzystając ze scenariusza lekcji przygotowanej przez diecezję bielsko-żywiecką. Młodzież poznaje historię, tradycję, obyczaje żydowskie i wspólne korzenie z chrześcijaństwem. Scenariusz dostępny jest w Internecie http://diecezja.bielsko.pl/pdf/przez_wspolna_historie_2.pdf. Wykorzystać można także lekcję internetową przygotowaną przez Muzeum http://lekcja.auschwitz.org/9_m_pamieci/.
Wizyty uczniów w Oświęcimiu organizowane będą we wtorki i czwartki od kwietnia do czerwca oraz od września do grudnia. Projekt finansowany jest przez resort Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Przygotowana przez Niemców w ramach tzw. ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej "Akcja Reinhardt" zakładała masową zagładę Żydów z Generalnego Gubernatorstwa i rejonu Białegostoku. Kierował nią dowódca SS i policji w dystrykcie lubelskim Odilo Globocnik. Zagłada ludności żydowskiej dokonywała się głównie w trzech obozach śmierci – w Bełżcu, Sobiborze i Treblince. Jej tempo było błyskawiczne - od 16 marca 1942 r. do 4 listopada 1943 r. zginęło ok. 2 mln ludzi. Ofiarami byli przede wszystkim Żydzi polscy. Zgładzono także Żydów niemieckich, austriackich, czeskich, słowackich, holenderskich i francuskich.
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości.
W 1947 r. na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum. W ub.r. zwiedziło je ponad 2,05 mln osób, w tym 424 tys. Polaków. To najliczniejsza grupa narodowa zwiedzająca były niemiecki obóz.
Centrum Żydowskie w Oświęcimiu jest jedynym śladem po żydowskiej obecności w mieście, którego nazwę podczas wojny Niemcy zmienili na Auschwitz. Jego celem jest kultywowanie pamięci o żydowskich mieszkańcach, a także edukacja ze szczególnym uwzględnieniem problematyki Holokaustu i współczesnych zagrożeń związanych z nietolerancją. Pod jego auspicjami - obok muzeum - funkcjonuje centrum edukacyjne i synagoga Chewra Lomdej Misznajot, która jako jedyna przetrwała wojnę. (PAP)
szf/ pat/