Wątek tematyczny "Ojczysty Panteon i ojczyste spory" musi być obowiązkowo uwzględniony w podręczniku do przedmiotu "Historia i społeczeństwo" - minister edukacji Krystyna Szmilas podpisała rozporządzenie regulujące tę kwestię.
Informacja o podpisaniu przez minister edukacji Krystynę Szumilas nowelizacji rozporządzenia w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, ukazała się w piątek na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
W nowelizacji określono warunki, jakie powinien spełnić podręcznik przeznaczony do nauczania przedmiotów uzupełniających w szkołach ponadgimnazjalnych historia i społeczeństwo oraz przyroda. Podręczniki do tych przedmiotów będą musiały zawierać co najmniej cztery wątki tematyczne ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego. W przypadku podręcznika do nauczania przedmiotu historia i społeczeństwo jednym z wątków musi być wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”.
W nowelizacji wprowadzono także przepis ograniczający możliwość składania wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika, w którym zmieniono nie więcej niż 20 proc. treści. Zgodnie z nowymi przepisami w takim przypadkach wniosek o dopuszczenie można złożyć nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika w wersji pierwotnej.
W nowelizacji określono warunki, jakie powinien spełnić podręcznik przeznaczony do nauczania przedmiotów uzupełniających w szkołach ponadgimnazjalnych historia i społeczeństwo oraz przyroda. Podręczniki do tych przedmiotów będą musiały zawierać co najmniej cztery wątki tematyczne ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego. W przypadku podręcznika do nauczania przedmiotu historia i społeczeństwo jednym z wątków musi być wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”.
Nowe przepisy nie przewidują dopuszczania do użytku szkolnego dodatkowych materiałów przeznaczonych dla ucznia dołączanych do podręczników, a więc zeszytów ćwiczeń, kart pracy i innych tego typu materiałów pomocniczych, a także podręczników wspomagających edukację (tzw. podręczników pomocniczych) przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
W nowelizacji uszczegółowiono przepisy dotyczące wymagań przy dopuszczaniu do użytku szkolnego podręczników w formie elektronicznej. Zgodnie z nowymi przepisami, podręczniki w takiej formie mają być tak zbudowane by mogli z nich korzystać uczniowie o zróżnicowanych umiejętnościach w zakresie posługiwania się technologią informacyjną. Wprowadzono także przepis o konieczność uzyskania dodatkowej, końcowej opinii językowej.
W związku z wchodzeniem w życie od 1 września 2012 r. reformy szkolnictwa zawodowego zmienione zostały także przepisy dotyczące programów i podręczników do kształcenia zawodowego. W nowelizacji zapisano m.in., że podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie powinien zawierać treści nauczania w trzech możliwych wariantach: w zakresie całego zawodu, w zakresie danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, w zakresie jednej z części danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. Oznacza to, że autorzy będą mogli opracowywać podręczniki dla całego zawodu lub dla danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie lub dla części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
W nowelizacji wprowadzono również wymóg posiadania przez rzeczoznawców kompetencji w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Nowelizacja wejdzie w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Przy czym przepisy dotyczące programów nauczania i podręczników do kształcenia zawodowego wejdą w życie dopiero z dniem 1 września 2012 r. (PAP)
dsr/ ls/