Blisko 100 uczniów wzięło udział w finale "Klasówki powstańczej" z wiedzy o powstaniach śląskich, który odbył się w czwartek w Sali Sejmu Śląskiego w Katowicach. Konkurs wpisuje się w część tegorocznych obchodów 95. rocznicy III powstania śląskiego.
Uczestnicy finału w 30 pytaniach wyboru musieli wykazać się nie tylko wiedzą encyklopedyczną, ale także m.in. rozpoznać na fotografii broń z czasu III powstania śląskiego czy wskazać autorów wyświetlanych fragmentów przemówień.
Z najlepszej dziesiątki finalistów jury wyłoniło laureatów w trzech kategoriach: szkoły podstawowe, szkoły gimnazjalne oraz szkoły ponadgimnazjalne.
Zwycięzca najmłodszej kategorii wiekowej Jakub Piontek ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Miłośników Ziemi Śląskiej w Świętochłowicach, który otrzymał 24 na 30 punktów, przyznał po konkursie, że pytania były trudne.
"Uczyłem się dość intensywnie. Oprócz materiałów źródłowych grzebałem trochę w podręcznikach, w internecie, w książkach różnych. Pytania były dość trudne, szczególnie jeśli chodzi o filmy, kompletnie nie byłem na nie przygotowany" – powiedział Piontek.
Dodał, że bardzo przydała mu się zdobyta wcześniej wiedza m.in. o Wojciechu Korfantym i Michale Grażyńskim. "Było też parę tekstów, których nie czytałem, do których nie dotarłem i musiałem niektóre pytania brać na logikę, albo po prostu strzelać" – przyznał laureat, który zainteresowanie tematyką powstań śląskich zawdzięcza przede wszystkim swojej nauczycielce historii.
W pozostałych kategoriach pierwsze miejsca zdobyli: Marcin Pabisiak (szkoły gimnazjalne) oraz Joachim Gasz (szkoły ponadgimnazjalne).
W pierwszym etapie konkursu, który odbył się 18 marca wzięło udział blisko tysiąc uczniów z 200 szkół. Równocześnie "klasówkę" w Sali Sejmu Śląskiego pisali wtedy politycy, samorządowcy, naukowcy i dziennikarze m.in. eurodeputowani Jerzy Buzek i Marek Plura, marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa, prezydent Świętochłowic Dawid Kostempski i dyrektor Teatru Śląskiego Robert Talarczyk.
Ponadto blisko 100 osób napisało wówczas "klasówkę" w wersji online.
Celem "Klasówki powstańczej" jest propagowanie wiedzy o powstaniach oraz Śląsku. "Sprawdzaliśmy jaki obraz powstań mają uczniowie na kartach swoich podręczników oraz co na ich temat wiedzą. To niestety wiedza stereotypowa, niepełna" – mówił na początku przygotowań do konkursu jeden z autorów pytań Maciej Fic z Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Organizujące konkurs Muzeum Powstań Śląskich chce w przyszłych latach rozszerzyć to przedsięwzięcie na kolejne regiony, a w 2021 r. - w 100. rocznicę III powstania śląskiego - być może na cały kraj.
Historia trzech powstań była wyjątkowo burzliwa. Pierwsze wybuchło w nocy z 16 na 17 sierpnia 1919 r. Nie zakończyło się sukcesem, ale zwróciło uwagę innych krajów na sprawę Śląska. Tłem II powstania (wybuchło w nocy z 19 na 20 sierpnia 1920 r.) były przygotowania do plebiscytu, który odbył się w marcu 1921 r. Dopiero trzecie powstanie, które wybuchło w nocy z 2 na 3 maja 1921 r., przesądziło o przyznaniu Polsce dużej części terytorium Górnego Śląska. (PAP)
akp/ par/