Mobilne Laboratoria Przyszłości odwiedziły dotąd ponad 2 tys. szkół – poinformował minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Zapowiedział, że program będzie kontynuowany do końca 2023 r., a jeśli będzie dalsze zapotrzebowanie na niego, to zostanie jeszcze przedłużony.
Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek i pełnomocnik ministra edukacji i nauki ds. transformacji cyfrowej Justyna Orłowska, która jest też pełnomocnikiem premiera ds. GovTech, w środę na konferencji prasowej podsumowali projekt Mobilne Laboratoria Przyszłości.
"Zakończył się pełny rok szkolny 2022/2023, pełny Laboratoriami Przyszłości w każdej szkole podstawowej, także w tych, które są prowadzone przez inne organy prowadzące niż jednostki samorządu terytorialnego" - powiedział szef MEiN. Przypomniał, że w ramach programu Laboratoria Przyszłości 15 tys. szkół podstawowych dzięki środkom z budżetu państwa zakupiło sprzęt informatyczny, techniczny.
"Kiedy tworzyliśmy ten projekt pierwsze głosy, które się pojawiały, obiekcje i niepokoje były związane z tym, czy aby na pewno będziemy w stanie obsłużyć ten sprzęt e poszczególnych szkołach" - zauważył. "Stwierdzamy po tym roku, że w zdecydowanej większości szkół informatycy, nauczyciele, pracownicy szkół świetnie zagospodarowali ten sprzęt. Są również gdzieś niekiedy jeszcze miejsca, w których nie każdy sprzęt został rozpakowany, nie każdy sprzęt jest używany, ale są to absolutnie incydentalne przypadki" - zaznaczył Czarnek.
"Po to, żeby każdy, kto chce mógł korzystać z tego sprzętu, który został zakupiony za ponad miliard złotych (...) korzystać w sposób jak najbardziej efektywny stworzyliśmy Mobilne Laboratoria Przyszłości" - dodał minister.
Przypomniał, że Mobilne Laboratoria Przyszłości działają w ramach Instytutu Badań Edukacyjnych. "To 16 busów wyposażonych w sprzęt, ale przede wszystkim 16 busów, którymi docierają do szkół nasi edukatorzy - 40 edukatorów (...). Dotarli już do ponad 2 tys. szkół, a ponieważ zainteresowanie jest dalej bardzo duże - złożono 4,5 tys. próśb, wniosków o dotarcie do nich z Mobilnymi Laboratoriami z edukatorami - to będziemy jeździć do końca tego roku kalendarzowego, a jeśli trzeba będzie dalej edukować nauczycieli, informatyków, pracowników szkół, po to by jak najefektywniej korzystać z tego znakomitego sprzętu, to będziemy jeszcze przedłużać jeszcze ten program" - zapowiedział minister edukacji.
"Laboratoria Przyszłości sprawdzają się w praktyce. Osobiście byłem w kilku miejscach, w których widziałem prace edukatorów z Mobilnych Laboratoriów Przyszłości. Bardzo serdecznie dziękuję edukatorom, ta praca spotyka się z wielkim uznaniem i uczniów w szkołach, które są odwiedzane, nauczycieli i wszystkich tych, którzy zajmują się efektywnym wykorzystaniem sprzętu Laboratoriów Przyszłości" - mówił szef MEiN.
Orłowska podała, że w ramach odwiedzin w szkołach edukatorzy z Mobilnych Laboratoriów Przyszłości pokonali tyle kilometrów, jakby 20 razy objechali kulę ziemską. "Wiele podróży, ale po to by młodzież także w taką podróż mogli się przenieść, w podróż, podczas której odkryją swoje talenty, bo każdy ma jakiś talent. Temu właśnie służą Laboratoria Przyszłości. wiemy to, wierzymy w to, dlatego jeździmy z Mobilnymi Laboratoriami Przyszłości" - powiedziała pełnomocnik. "Cieszymy się, że program spotkał się z takim dużym zainteresowaniem szkół, bo edukacja to współpraca" - dodała.
Laboratoria Przyszłości to największy w Polsce projekt edukacyjno-technologiczny. Dzięki niemu szkoły podstawowe oraz ogólnokształcące szkoły artystyczne zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt, m.in. drukarki 3D, gogle VR oraz mikrokontrolery. Kontynuacją programu Laboratoria Przyszłości jest projekt Mobilne Laboratoria Przyszłości (MLP), które od września 2022 r. w sposób praktyczny wspierają uczniów i nauczycieli w wykorzystywaniu możliwości sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Jak podaje MEiN 16 Mobilnych Laboratoriów Przyszłości od września ub.r. przejechało ponad 640 tys. km, odwiedziło niemal 100 proc. powiatów. Edukatorzy w 2077 szkołach, przeprowadzili zajęcia dla 125 tys. uczniów - ponad 17 tys. zrealizowanych godzin lekcyjnych. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mhr/