Ponad 1,5 mln uczniów i wychowanków przedszkoli jest objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną; liczba etatów w tej dziedzinie od 2015 r. wzrosła do 22 tys. - poinformowała w czwartek w Sejmie wiceminister edukacji narodowej Marzena Machałek.
Wiceszefowa MEN odpowiadała na pytania posłów w sprawie wprowadzenia systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach.
Zdaniem Waldemara Andzela (PiS), zapewnienie dzieciom i młodzieży wsparcia psychologiczno-pedagogicznego - zwłaszcza, kiedy młodzież boryka się z problemem depresji - stanowi ważny aspekt ich rozwoju. Jednak często decyzja o przyjęciu specjalistów w szkole uwarunkowana jest możliwościami finansowymi, dodatkowymi etatami dla psychologów oraz pedagogów szkolnych.
Jak podał, w roku szkolnym 2015/2016 na jedną szkołę przypadało średnio 0,75 etatu pedagoga i 0,2 etatu psychologa; w szkołach wiejskich te wskaźniki wynoszą odpowiednio 0,59 i 0,09.
Odnosząc się do tej kwestii, Machałek poinformowała, że liczba etatów psychologów i pedagogów wzrosła od 2015 r. z 20 tys. do 22 tys. Tym samym 1,5 mln uczniów i wychowanków przedszkoli jest objętych różnymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, przedszkolach i placówkach. Dodała, że kwota przeznaczona na etaty została przeliczona i mieści się w subwencji oświatowej.
"Chcę zapewnić, że bardzo ważnym zadaniem, które jest przed nami, jest zapewnienie dostępności do pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez zwiększenie liczby specjalistów udzielającej tej pomocy. Chcemy, by każdy uczeń, który tego potrzebuje, był objęty taką pomocą w szkole, ponieważ szkoła powinna zapobiegać nieprawidłowościom rozwojowym, wcześnie rozpoznawać i trafnie identyfikować problemy, likwidować bariery, a także wzmacniać młodych ludzi w uczestnictwie w szkole. Podejmujemy naprawdę liczne działania, które już wprowadzamy i nad którymi pracujemy, aby lepiej rozpoznawać potrzeby młodych ludzi i zapewnić im wsparcie w rozwoju" - powiedziała wiceminister.
Machałek podała, że MEN przygotowuje nowe rozwiązania w zakresie zatrudniania specjalistów. Podkreśliła też, że w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych ujednolicono obowiązkowy wymiar godzin tzw. pensum nauczycieli, pedagogów, psychologów i logopedów, doradców zawodowych.
Wiceminister przypomniała, że od 1 września obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, tj. organizowania zajęć rozwijających umiejętności uczenia się i kompetencje społeczne oraz indywidualnej ścieżki kształcenia uczniów, którzy np. ze względu na stan zdrowia mają trudności w funkcjonowaniu w klasie.
"W bieżącym roku w ramach nadzoru pedagogicznego monitorujemy, w jaki sposób przedszkola, szkoły i placówki wywiązują się z obowiązku zapewnienia pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży. Prowadzone jest też monitorowanie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich typach szkół" - poinformowała Machałek.
Na pytanie Barbary Dziuk (PiS), czy MEN zamierza współpracować z innymi ministerstwami w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa młodzieży w cyberprzestrzeni, Machałek odpowiedziała, że w ramach programu "Bezpieczna plus" MEN współpracuje z organizacjami, stowarzyszeniami, policją oraz właściwymi ministerstwami, które odpowiadają za bezpieczeństwo uczniów.
"Wypracowaliśmy w ramach tego programu konkretne narzędzia, konkretne procedury, które przekazujemy szkołom. To kompendium procedur wiedzy na temat różnych zagrożeń, różnych sytuacji kryzysowych, w tym cyberprzemocy, jest bardzo dobrze odbierane" - powiedziała wiceszefowa MEN. (PAP)
autor: Paweł Dembowski
pd/ karo/