Lekcję internetową przybliżającą losy pierwszych Polaków, których Niemcy umieścili w utworzonym przez siebie obozie Auschwitz, udostępniło na swojej witrynie Muzeum Auschwitz-Birkenau - podało biuro prasowe placówki.
„Lekcja pozwala w ciekawy i wnikliwy sposób zapoznać się z historią pierwszych ofiar Auschwitz. Mam nadzieję, że wzbudzi u użytkowników refleksję nie tylko na temat przeżyć więźniów w pierwszych dniach pobytu w obozie, ale i przyczyni się do zastanowienia nad wymiarem moralnej, etycznej i historycznej winy autorów publikacji, w których Auschwitz określany jest jako +polski obóz+” – podkreślił wicedyrektor Muzeum Andrzej Kacorzyk.
Lekcja „Pierwsze transporty Polaków do Auschwitz” dostępna jest pod adresem http://lekcja.auschwitz.org/pl_14_transporty/. Jej autorką jest Irena Strzelecka, wieloletni pracownik naukowy Muzeum. Na razie istnieje w wersji polskiej, ale pod koniec sierpnia pojawi się też po angielsku.
„Lekcja pozwala w ciekawy i wnikliwy sposób zapoznać się z historią pierwszych ofiar Auschwitz. Mam nadzieję, że wzbudzi u użytkowników refleksję nie tylko na temat przeżyć więźniów w pierwszych dniach pobytu w obozie, ale i przyczyni się do zastanowienia nad wymiarem moralnej, etycznej i historycznej winy autorów publikacji, w których Auschwitz określany jest jako +polski obóz+” – podkreślił wicedyrektor Muzeum Andrzej Kacorzyk.
Opublikowany materiał przybliża pierwsze tygodnie istnienia Auschwitz oraz losy pierwszych więźniów – Polaków. Zostali deportowani z trzech więzień w tzw. dystrykcie krakowskim: z Tarnowa (14 czerwca 1940 r.), Nowego Wiśnicza (20 czerwca 1940 r.) i Montelupich w Krakowie (18 lipca 1940 r.). Tymi transportami przywieziono 1106 mężczyzn. Opowiada też o 271 więźniach deportowanych w czerwcu i lipcu z obozu przejściowego w Sosnowcu w tzw. rejencji katowickiej.
Jak podkreślił Kacorzyk, który jest zarazem szefem Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście przy Muzeum, Niemcy stworzyli obóz z myślą umieszczania i zabijania Polaków, którzy choćby w najmniejszy sposób przejawiali wolę sprzeciwu wobec okupanta. Korzystając z lekcji internauci poznają m.in. charakterystykę pierwszych transportów, procedurę przyjęcia do obozu, warunki kwarantanny oraz niewolniczej pracy. W lekcji opisane jest także proces formowania więźniarskiego ruchu oporu oraz dalsze losy niektórych więźniów.
„Z upływem czasu, w miarę stale rosnącego stanu liczbowego obozu, więźniowie z pierwszych transportów ulegli rozproszeniu we wciąż powiększającej się społeczności obozowej. Wielu z nich (...) zaczęło pracować w różnych komandach wewnętrznych. Niektórzy, z uwagi na znajomość języka niemieckiego, zostali z konieczności zatrudnieni w biurach obozowych, m.in. w izbie pisarskiej, oddziale zatrudnienia i oddziale politycznym. Komanda te umożliwiały pracę pod dachem i dawały pewną szansę przeżycia obozu” – można dowiedzieć się z lekcji.
Spośród więźniów z trzech pierwszych transportów z dystryktu krakowskiego co najmniej 405 zginęło w Auschwitz lub w obozach położonych na terenie Niemiec, dokąd przenoszono ich od listopada 1940 r. Wielu straciło życie podczas ewakuacji obozów w Trzeciej Rzeszy, m.in. w maju 1945 r. Nieznany pozostaje los ok. 250. Można przypuszczać, że nie doczekali wolności.
Międzynarodowe Centrum prowadzi wszystkie działania edukacyjne Muzeum Auschwitz. Prowadzi szereg zajęć skierowanych do uczniów, studentów i nauczycieli. Są to studia, seminaria, konferencje, pobyty studyjne, wykłady, warsztaty i prezentacje multimedialne. Muzeum jest pionierem e-learningu w instytucjach tego typu w Polsce. Pierwsza lekcja, która przybliża historię obozu, została opublikowana w 2012 r. Obecnie jest ona dostępna m.in. w języku arabskim i perskim.
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi.
W 1947 r. na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum. W ubiegłym roku zwiedziło je ponad 1,53 mln osób. Były obóz w 1979 r. został wpisany, jako jedyny tego typu obiekt, na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. (PAP)
szf/ par/