Różnice między glampingiem a campingiem, esperanto i jego twórca, zanieczyszczanie środowiska balonami – takie m.in. tematy obejmowały zadania, które mieli do rozwiązania maturzyści na wtorkowym egzaminie z języka angielskiego na poziomie podstawowym.
Arkusz egzaminacyjny z zadaniami z angielskiego dla maturzystów opublikowała na swojej stronie internetowej Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Egzamin z angielskiego na poziomie podstawowym trwał 120 minut.
W arkuszu egzaminacyjnym znalazło się dziewięć zestawów zadań. Część z nich odnosiła się do nagranych tekstów. Wśród nich były rozmowy na temat różnic między glampingiem a campingiem, warunków pracy w nowym miejscu, muzyka rockowego, który kupił zabytkowy motor Harley-Davidson, płacąc za niego gotówką. Odnosiły się też do nagranych informacji i opowieści m.in. na temat życia w różnych miastach, zanieczyszczania środowiska przez wypuszczanie w powietrze balonów i wymyślonego w Japonii paraloso-drona, który podczas deszczu, unosząc się nad głową, chroni przed zmoknięciem.
Abiturienci mieli też zadania związane z zamieszczonymi w teście tekstami. Dotyczyły one m.in. języka esperanto, jego twórcy Ludwika Zamenhofa, mostu Mackinac wiszącego nad cieśniną między jeziorami Michigan i Huron, meteorytu, który uderzył w samochód, podnosząc jego wartość z 300 dolarów do 10 tys. dolarów, a także niespodziewanego muzycznego spotkania z Albertem Einsteinem.
Jedno z zadań odnosiło się do zacytowanego w arkuszu fragmentu powieści "Co się zdarzyło w Madison County" ("The Bridges of Madison County") Roberta Jamesa Wallera.
Abiturienci musieli także napisać tekst własny w formie wpisu na blogu. Mieli w nim przedstawić, jak zostali przyjęci do pracy w firmie, do której bardzo chcieli się dostać. We wpisie maturzysta musiał wyjaśnić, dlaczego wybrał tę firmę, napisać, jakie kroki podjął, żeby zrobić dobre wrażenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej, opisać, co go najbardziej zaskoczyło podczas tej rozmowy oraz jak zareagował na informację, że przyjęto go do pracy. Tekst powinien zawierać od 80 do 130 słów.
Maturzyści za rozwiązanie wszystkich zadań mogli maksymalnie otrzymać 50 punktów. Za każde zdanie, zależnie od jego stopnia trudności, od 1 do 5 punktów. Najwyżej punktowane były zadania otwarte.
Aby zdać egzamin, maturzysta musi uzyskać co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ joz/