Mamy nadzieję, że prace nad polsko-niemieckim podręcznikiem do historii zakończą się do 2020 r. Wspólnie będziemy podejmować decyzje co do przyszłości tego podręcznika – powiedziała w poniedziałek w Krzyżowej szefowa MEN Anna Zalewska.
Drugi tom wspólnego polsko-niemieckiego podręcznika do historii "Europa. Nasza historia" został zaprezentowany w poniedziałek w Międzynarodowym Centrum Konferencyjnym "Krzyżowa" na Dolnym Śląsku.
Minister edukacji narodowej Anna Zalewska podkreśliła, ze polsko-niemiecki podręcznik do historii to wyzwanie, ale również doskonałe doświadczenie. "Drugi tom kończy się na 1815 r.; ten podręcznik wypełnia treścią wszystkie projekty związane z polsko-niemiecką wymianą młodzieży, a jednocześnie zbliża nas do wypełniania polsko-niemieckiego traktatu, który m.in. zobowiązywał oba kraje do dbania o swoją tożsamość" - powiedziała Zalewska podczas prezentacji podręcznika.
Dodała, że ma nadzieję, że w 2020 r., kiedy zostanie zakończona praca nad podręcznikiem, będą wspólnie podejmowane decyzje co do jego przyszłości. "W tej chwili te dwa tomy polsko-niemieckiego podręcznika mają funkcję materiału edukacyjnego, aby mieć formułę podręcznika, musi być całość" - powiedziała Zalewska.
Minister edukacji, młodzieży i sportu kraju związkowego Brandenburgia Britta Ernst powiedziała, że podręcznik to szansa do polskiej i niemieckiej młodzieży na wspólne poznawanie historii z różnej perspektywy. "Jeśli wypracujemy wspólny wizerunek przeszłości, to jest to sam w sobie znakomity proces porozumienia, który jest precedensem dla wielu regionów w świecie" - powiedziała Ernst.
Ambasador Niemiec w Polsce Rolf Nikiel podkreślił, że jest pod wrażeniem podręcznika. "Są liczby i wydarzenia w historii, które są niepodważalne, ale oceny są już różne, zależą od perspektywy, a dzięki różnym polskim i niemieckim perspektywom lepiej się rozumiemy" - powiedział ambasador.
Po prezentacji podręcznika w Międzynarodowym Centrum Konferencyjnym "Krzyżowa" młodzież z Polski, Niemiec i Ukrainy dyskutowała o nowej publikacji. "Wypowiadali się na temat sensu tego podręcznika, jego warstwy tekstowej i jego odbioru. To, co nas zbudowało, to to, że młodzi ludzie dostrzegają wartość w zapisach dotyczących różnych punktów widzenia. To dla nich pretekst do odważnych pytań i dyskusji" - powiedziała Zalewska na konferencji prasowej
Ernst podkreślił, że podręcznik pozwala patrzeć z różnej perspektywy na historię obu narodów. "To różne spojrzenie znalazło wyraz na kartach tego podręcznika" - powiedziała. Dodała, że ci, którzy zainicjowali pracę nad podręcznikiem wykazali się odwagą. "My możemy dziś kontynuować te prace. Ten podręcznik pokazuje, że warto mieć wspólne cele" - powiedziała. Podkreśliła, że będzie zabiegać o to, by publikacja trafiła do niemieckich szkół jako podręcznik do nauki historii.
Podręcznik "Europa. Nasza historia" to polsko-niemiecki projekt, który został zainicjowany w 2008 r. przez rządy Polski i Niemiec. Jest to druga taka inicjatywa w Europie. Pierwszy wspólny podręcznik historii dla uczniów klas maturalnych w języku francuskim i w języku niemieckim ukazał się w 2006 r. jednocześnie we Francji i w Niemczech.
Zadanie stworzenia podręcznika, który może być wykorzystywany zarówno w polskich, jak i niemieckich szkołach ponadpodstawowych, powierzono Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej. Zgodnie z założeniami, polskie i niemieckie wydanie podręcznika różni się jedynie wersją językową, natomiast treść, struktura i szata graficzna pozostają identyczne. Uzupełnieniem każdej wersji językowej jest dodatkowy materiał dydaktyczny w postaci zagadnień narodowych, odrębnych dla każdej ze stron.
Celem autorów podręcznika było ukazanie różnych punktów widzenia na historię i pokazanie różnych dydaktycznych ujęć przeszłości. Każda lekcja rozpoczyna się tekstem wprowadzającym z pytaniami, które mają ukierunkować uwagę ucznia na najważniejsze zagadnienia danego tematu. W narrację autorską zostały wplecione liczne teksty źródłowe oraz teksty popularnonaukowe, które pozwalają uczniowi na kształcenie różnych umiejętności (np. wyciągania wniosków, wyrażania własnych opinii). Szczególną rolę odgrywają te części lekcji, w których pokazane są różne spojrzenia historyków z różnych krajów na dany temat.
Pierwszy tom podręcznika "Europa. Nasza historia" obejmuje okres od prehistorii do końca średniowiecza; został zaprezentowany w czerwcu 2016 roku. Drugi tom obejmuje czasy nowożytne - do 1815 roku. Do 2020 roku mają ukazać się kolejne dwa tomy, obejmujące okres do politycznego przełomu w Europie w latach 1989-1990.
Międzynarodowe Centrum Konferencyjne "Krzyżowa" znajduje się na terenie byłego majątku rodziny von Moltke. Hrabia Helmuth James von Moltke w czasie II wojny światowej należał do założycieli "Kręgu z Krzyżowej", jednej z najważniejszych grup niemieckiej opozycji antyhitlerowskiej, skupiającej opozycjonistów z różnych grup społecznych, wyznań i orientacji politycznych. Spotkania grupy najczęściej odbywały się w Domu na Wzgórzu, w posiadłości rodziny von Moltke. W wyniku zdemaskowania organizacji po nieudanym zamachu na Hitlera w Wilczym Szańcu, jej członkowie wraz z właścicielem pałacu hrabią Moltke zostali straceni.
W Krzyżowej 12 listopada 1989 roku odbyło się spotkanie premiera Polski Tadeusza Mazowieckiego i kanclerza Niemiec Helmuta Kohla, w czasie którego odprawiono historyczną "Mszę Pojednania".
Dziś neobarokowy zespół pałacowy jest miejscem spotkań młodzieży z Polski i Niemiec oraz innych krajów, organizowanych przez Fundację "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego. Celem spotkań jest budowanie porozumienia pomiędzy narodami. Co roku uczestniczy w nich około 6 tys. młodych ludzi. (PAP)
autor: Piotr Doczekalski, Agata Tomczyńska
pdo/ ato/ malk/